Translate

dinsdag 28 februari 2012

Werp af uw keten: de stropdas!

Het gebeurde zelden, dat ik op mijn werk met een stropdas verscheen. Maar als dat het geval was, zeiden mijn collega's steevast: 'Ah, moet je weer naar het Ministerie?'



Gewoon mens
Talloze mensen met een kantoorbaan zie ik 's morgens, keurig in het pak gestoken met stropdas om, naar hun werk gaan. 's Avonds thuis gekomen is hun eerste daad: het - veelal gestreept donkere - pak met stropdas verwisselen voor lekker zittende vrijetijdskleding. Ze zijn weer gewoon mens geworden!

Niet herkennen
Het is me zelfs een keer overkomen, dat ik in een Schevenings restaurant iemand in een zwart pak met stropdas niet herkende. Totdat het tot me doordrong, dat ik op de tennisclub regelmatig tegen hem dubbelde, maar dan was hij gekleed in een wit shirt met korte broek.

Platte knoop
Het gebeurde vroeger ook nog wel eens, dat ik - na een lange periode van onthouding - niet meer wist hoe ik de stropdas moest strikken. Verder zag ik veel stropdassen met een veel mooiere strik dan ik zelf had gemaakt. Helaas was er toen geen internet. Anders had ik geweten, dat ik slechts de meeste bekende knoop kon leggen: de minimalistische 'four-in-hand' oftewel 'platte knoop'

Prins Claus: slang
Prins Claus won destijds mijn volledige sympathie, toen hij de stropdas op 9 december 1998 tijdens een toespraak ter gelegenheid van de uitreiking van de Prins Claus Prijs vergeleek met een slang die om de hals gedraaid is. Waarna hij zijn eigen das losmaakte en demonstratief op de grond gooide. Deze toespraak is bekend onder de naam Declaration of the Tie.

Linken
* Video: Prins Claus wars van protocol, w.o. afwerpen stropdas
* Wikipedia over de stropdas
* Enkele columns over de stropdas
* Stropdas knopen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .