Translate

donderdag 21 juni 2012

De gezondste maaltijd ter wereld

U bent op dieet, maar vindt het moeilijk om lekkere en gezonde maaltijden te bereiden? Dan is het werk van een groep Britse wetenschappers iets voor u. Zij stelden namelijk een menu samen dat bestempeld wordt als 'de gezondste maaltijd ooit'.



Onderzoek
De voedingswetenschappers onderzochten daarvoor meer dan 4.000 gezondheidsclaims van fabrikanten en supermarkten, waarmee zij klanten willen overtuigen om hun producten te kopen.

Appetijtelijk
Vervolgens werden die gereduceerd tot de 222 producten waarvoor er effectief wetenschappelijk bewijs was voor de gezondheidsvoordelen ervan. Die werden samengevoegd in één menu, dat geprezen worden als de gezondste maaltijd ooit.

Hoofdmaaltijd, snacks en lekkernijen
Het gaat om verschillende soorten supervoedsel waarmee je niet alleen een hoofdmaaltijd kunt bereiden, maar ook extra snacks en lekkernijen. Bovendien bewijst het dat gezond eten helemaal niet saai hoeft te zijn, want het menu lijkt erg appetijtelijk en smaakvol.

Het menu
1. Voorgerecht: Terrine van gerookte zalm met een gemengde salade
Het gerecht met zalm bevat heel wat Omega 3 en docosahexaeenzuur (DHA), dat goed is voor de slagaders, het hart en de hersenen.
De bijhorende gemengde salade met een dressing van extra vergine olijfolie (minder dan 0,8 procent oliezuur) is goed voor het behouden van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.

2. Hoofdgerecht: Ovenschotel met kip, linzen en gemengde groenten
Deze hoofdmaaltijd is zeer voedzaam en voldoet volgens de studie zelfs aan 80 officiële gezondheidsclaims.
De proteïnen in het gerecht helpen bijvoorbeeld bij de groei van spiermassa, terwijl het pantotheenzuur uit linzen vermoeidheid tegengaat en de mentale prestaties verbetert.

3. Dessert: Custardpudding op basis van yoghurt, afgewerkt met walnoten en suikervrije karamelsaus
Dit nagerecht is zowel goed voor de vertering als voor de tanden en helpt bij de controle van het suikergehalte in het bloed.
Het ingrediënt guargom (of guaran) helpt bij het onderhouden van een normaal cholesterolgehalte in het bloed, terwijl lactulose bijdraagt tot de versnelling van de darmtransit.
De topping van walnoten geldt als supervoedsel, want een consumptie van 30 gram per dag (ongeveer een handvol) draagt bij tot een verbetering van de elasticiteit van de bloedvaten.

4. Tussendoortjes

- Shake van gemengde bessen
Dat is ideaal als maaltijdvervanger voor diëters, omdat het ingrediënt glucomannaan helpt bij het gewichtsverlies.

- Warme chocolademelk
Op koude dagen en nachten is er warme chocolademelk. Die bevat melatonine, waardoor je snel in slaap valt.

- Geactiveerde houtskooltabletten
Die helpen bij een opgeblazen gevoel en winderigheid na het eten.

- Water
Voor een positief effect heb je minstens twee liter per dag nodig.

- Suikervrije kauwgom met munt en xylitol
Ideaal als tussendoortje onderweg.

BronLien Buyck in Het Laatste Nieuws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.