Translate

dinsdag 26 juni 2012

Zeven fabels over zonnen

Over het gebruik van zonnebrand bestaan vele verhalen en fabeltjes, maar wat klopt nu echt? De zeven meest bekende fabels op een rij. Met het oog op de komende zomerse dag, die voor donderdag is aangekondigd!


1. De zonnebank is de beste voorbereiding op de zon
Fabel: er zit een verschil in de straling die de zonnebank uitstraalt en de straling die van de zon afkomt. De zonnebank schijnt voornamelijk met UVA-straling, terwijl zonlicht zowel UVA als ook UVB-straling bevat. Er zit een groot verschil tussen beide typen straling. Blootstelling aan UVA zorgt voor een verandering van het pigment in de huid dat er al zit, maar het wordt niet opnieuw aangemaakt. Hierdoor word je sneller bruin, maar dit blijft niet lang zitten en geeft weinig bescherming.
Door UVB-straling maakt de huid wel melanine aan, dit is de huideigen stof die de aanmaak van pigment stimuleert. Hierdoor duurt het langer voordat je bruin bent, maar dit blijft ook langer zitten. Bovendien wordt de huid dikker door UVB-straling, wat een betere bescherming biedt tegen zonlicht. In plaats van 'voorbruinen' onder de zonnebank kun je dus beter je huid geleidelijk aan de zon laten wennen. Dit doe je door niet te lang in de zon te blijven, de warmste uren van de dag te vermijden en zonnebrandproducten te gebruiken met de SPF die goed bij je huidtype past.

2. Mensen met een getinte huid hebben geen zonnebrand nodig
Fabel: de zelfbescherming van een getinte huid is ongeveer even hoog als een SPF van 4 tot 6. Daarom kunnen mensen met een getinte huid een zonnebrandcrème met lagere SPF gebruiken en zullen mensen met een gevoelige en lichte huid altijd de maximale SPF moeten aanbrengen. De sterkte van UV-straling hangt af van het tijdstip en locatie. Daarom is het verstandig om niet te vergeten om een andere zonnebrand (bijvoorbeeld een hogere factor) dan normaal te gebruiken als je in een ander land bent.

3. Hoe hoger de SPF, hoe minder zonnebrand je nodig hebt
Fabel: elk UV-filter systeem werkt alleen effectief als je genoeg crème gebruikt en het gelijkwaardig verdeelt. De SPF die vermeld staat op het product, geldt alleen als je voldoende crème, lotion of spray gebruikt. Ook dien je jezelf regelmatig opnieuw in te smeren, minimaal twee keer per uur en na het zwemmen als je je hebt afgedroogd. Door het afdrogen wordt de zonnebrand namelijk voor een groot deel verwijderd.

4. Het opnieuw aanbrengen van zonnebrandcrème verlengt de beschermingstijd
Fabel: het opnieuw aanbrengen van zonnebrand versterkt alleen de effectiviteit van de beschermingslaag daar waar die is vervaagd door transpiratie of het afdrogen met een handdoek. Het aanbrengen van een grotere hoeveelheid zonnebrand beïnvloedt niet de effectiviteit van de zonnebrand. Het gaat er dus om dat je de juiste hoeveelheid zonnebrand gebruikt, dit gelijk verdeelt over het lichaam en - afhankelijk van het product - frequent blijft aanbrengen om het aanvankelijke beschermingsniveau te behouden. Ook wanneer je een waterproof-product gebruikt, is het verstandig om je opnieuw in te smeren als je uit het water komt.

5. Met een hoge beschermingsfactor word je niet bruin
Fabel: mensen onderschatten vaak het effect van UV-straling, zowel in de schaduw als op een bewolkte dag. Bijna 85% van de zonlichtintensiteit wordt gereflecteerd door zand, water en gebouwen. Zelfs schaduw en wolken houden zonnestralen niet volledig tegen. Ook een hoge SPF houdt niet alle UV-straling tegen, waardoor je huid wel kleurt maar niet verbrandt. Zonnebrand is dus een must, ook als je liever in de schaduw zit.

6. Kleding beschermt 100 procent tegen de zon
Fabel: dit hangt af van het materiaal waarvan de kleding is gemaakt. Katoenen kleding geeft minder bescherming tegen de zon dan high-tech materialen. Ook zijn lichtere kleuren makkelijker te doordringen door de zon dan donkere kleuren. Een droog, katoenen T-shirt heeft een SPF tussen de 8 en de 12, afhankelijk van de kleur en de dichtheid van de stof. T-shirts die nat zijn, hebben slechts een SPF van 2 en laten UV-licht ongefilterd doordringen.

7. Kwark en yoghurt verlichten verbranding door de zon
Fabel: integendeel zelfs. Wanneer je na het verbranden kwark of yoghurt ter verkoeling op je huid smeert, kunnen de bacteriën hiervan deze verbranding juist erger maken. Het beste is om de verbrande huid in te smeren met kalmerende en verkoelende after-sun producten met bijvoorbeeld aloë vera of avocado-olie.

Bron: Gezondheidsnet

1 opmerking:

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.