Translate

donderdag 25 oktober 2012

Top 10 gevaarlijkste landingsbanen ter wereld

Na een succesvolle landing klinkt er vaak een applaus voor de piloot. Maar meestal is het gewoon een routineklus. Reizen.nl zette 10 landingsbanen op een rij waarbij dat heel anders ligt. Hier mag je in je handjes knijpen als je veilig aan de grond staat! Aldus een artikel in Zoover over de top tien van gevaarlijkste landingsbanen ter wereld. We citeren.


1. Paro Airport – Bhutan

Paro Airport (zie foto) is het enige vliegveld in Bhutan, maar meteen ook een van de gevaarlijkste ter wereld. De luchthaven ligt op een hoogte van 2236 meter en wordt omringd door ruim 5000 meter hoge pieken van het Himalayagebergte. Manoeuvrerend tussen bergen, woonhuizen ontwijkend en rekening houdend met de verraderlijke wind, moeten de piloten hun toestel op een slechts 1986 meter lange landingsbaan tot stilstand brengen. Niet voor niets mogen slechts acht gezagvoerders er landen. Vanwege de hevige wind ligt het vliegverkeer ’s nachts stil.

2. Princess Juliana International Airport – Sint-Maarten

Een landing op het Princess Juliana International Airport in Sint-Maarten gaat zonaanbidders op het aangrenzende strand niet onopgemerkt voorbij. Vanwege de geringe lengte van de landingsbaan (2300 meter) scheren de grote vliegtuigen vlak over de toeristen op Maho Beach om tijdig te landen. Strandgangers doen er daarom verstandig aan om oordoppen mee te nemen. Dit surrealistische en gevaarlijke schouwspel heeft overigens nog niet tot noemenswaardige incidenten geleid.

3. Tenzing-Hillary Airport – Nepal

Deze kleine luchthaven nabij Lukla in Oost-Nepal is de toegangspoort naar de Mount Everest en daarom erg populair bij bergbeklimmers. De eerste adrenalinestoten zullen de meesten al bij de landing ervaren. Op 2860 meter hoogte en met een landingsbaan van een paar honderd meter bij een afgrond, zal de hartslag namelijk flink omhoog gaan. Het vliegveld is alleen geschikt voor helikopters en vliegtuigen die snel kunnen stijgen en landen.

4. Gibraltar Airport – Gibraltar

De start- en landingsbaan van Gibraltar Airport loopt nagenoeg langs de grens met Spanje. Het meest bizarre is wel dat de weg die Gibraltar en Spanje met elkaar verbindt, de startbaan kruist. Het verkeer wordt dan ook stilgelegd als een vliegtuig landt of opstijgt. Ook de slechts 1800 meter lange baan, gedeeltelijk verlengd over water, maakt het de piloten het er niet makkelijker op.


5. Maketane Air Strip – Lesotho

De start- en landingsbaan in Lesotho is misschien wel de meest angstaanjagende ter wereld. Niet zozeer de hoogte (2300 meter) en de korte lengte (400 meter) is een nachtmerrie voor zenuwpezen; vooral de 600 meter diepe klif aan het einde van de baan zorgt voor afgekloven nagels.

6. Barra Airport – Schotland

Barra Airport is een zeer ongewone luchthaven op het Schotse eilandje Barra. De drie banen zijn namelijk van zand en alleen bruikbaar bij laagwater. Bij hoogtij worden de banen overspoeld door de zee.  De makers van de vluchtschema’s moeten dus rekening houden met de getijden. Alleen kleine vliegtuigen maken gebruik van deze ‘zandvlakte’.

7. Toncontín International Airport – Honduras

In Honduras is het ook even billenknijpen tijdens de landing. Met de luchthaven in zicht moeten de piloten in een bergachtige vallei een bocht van 45 graden maken. Gevaarlijk, ook voor omstanders die de landingen vanop een rots bekijken. De Hondurese regering wil hier een einde aan maken en is op zoek naar een andere locatie voor het commerciële luchtverkeer.

8. Madeira Airport – Portugal

Bij veel piloten zal de opluchting groot zijn als het vliegtuig veilig op Madeira staat. Door de ligging tussen een hoge berg en de Atlantische Oceaan mogen alleen speciaal getrainde vliegeniers landen op de luchthaven.

9. Courchevel Airport – Frankrijk

Wintersporters zullen maar wat blij zijn als ze in het Franse Courchevel het vliegtuig kunnen verlaten. De landingsbaan op 2000 meter hoogte in de Alpen is namelijk niet effen en slechts 545 meter lang. Doorstarts zijn niet mogelijk en ook de aangrenzende kliffen en heuvels maken het er niet makkelijker op. Ook hier mogen alleen speciaal gediplomeerde piloten stijgen en landen.

10. Juancho E. Yrausquin Airport – Saba

Op nummer tien, maar daarom niet minder gevaarlijk. Hoge rotsen, hoge kliffen en stevige windvlagen zorgen op dit vliegveld in Saba voor grote moeilijkheden. Samen met de luchthaven in Lesotho (zie nummer 5) heeft het de kortste landingsbaan ter wereld. Ook een fijn idee: vanwege het ontbreken van uitwijkmogelijkheden schiet het toestel bij een fout 60 meter naar beneden in zee.

Lees en zie!
* Het gehele artikel op Zoover inclusief foto's en video's

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.