Translate

donderdag 24 oktober 2013

Lego groeit weer, maar mensjes lachen minder

Lego was in 2004 bijna failliet, maar is de laatste jaren weer heel populair. Wel lachen de legomensjes minder dan vroeger.


Spectaculair
Lego, de al wat 'oude' Europese fabrikant van overbekend speelgoed, was in 2004 bijna failliet, maar boekt de laatste jaren spectaculaire resultaten. Aldus het dagblad Trouw. 'We waren de weg kwijt', zegt het concern over de tamelijk rampzalige staat waarin het bedrijf rond 2004 verkeerde. Na een flinke groei in de jaren negentig probeerde het Deense familiebedrijf de naam Lego verder uit te baten: er kwamen Lego-films, Lego-pretparken, Lego-videogames en zelfs Lego-kleding. "We deden dingen waar we niet goed in waren. En waar we wel goed in waren, deden we niet helemaal goed meer."

Radicaal besluit
'Een radicaal besluit volgde. Alles wat niet met bouwstenen te maken had, ging de deur uit. De pretparken, games en films bestaan nog, maar zijn in handen van andere bedrijven. Zij betalen Lego voor het gebruik van de merknaam. Lego richt zich weer op de steentjes die het in 1958 voor het eerst op de markt bracht. Dat heeft geloond. Lego voor meisjes is een succes. Dozen met Lego rond een thema (Legends of Chima, Superman, Star Wars, maar ook 'City' en 'Architecture' en 'Technic') lopen goed tot heel goed. Van de crisis heeft Lego weinig of geen last. Lego zegt hierover: "Mensen wachten wel met de aankoop van een nieuwe, dure tv, maar ze beknibbelen niet op de cadeautjes voor hun kinderen."

Vrolijk én boos
Het leven in Legoland is er de afgelopen jaren overigens niet makkelijker op geworden. Waar legopoppetjes vanaf 1978 tot eind jaren tachtig altijd rondliepen met vrolijke gezichtjes, zijn ze de laatste jaren steeds bozer gaan kijken. En nu kijkt de helft van de minifiguurtjes boos, droevig of bang, aldus een onderzoek van een Nieuw-Zeelandse universiteit. Kortom, Lego is realistischer geworden.

Goed en kwaad
Volgens Lego worden er bij elke nieuwe Legoserie kinderen, ouders, pedagogen en leraren geraadpleegd voordat iets op de markt wordt gebracht. De speelgoedfabrikant stelt dat vooral jongetjes het leuk vinden om te spelen met een element van conflict. "De strijd tussen goed en kwaad is niets nieuws," aldus een woordvoerder in de Britse krant The Guardian. "De karakters hebben bij Lego altijd humor en de goeden winnen altijd."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.