Translate

zaterdag 7 november 2015

Gezondheidsraad: eet boontjes en noten, drink suikervrij

We moeten meer aan de noten en peulvruchten, en vooral wegblijven van sap en frisdrank waar suiker in zit. Deze en meer adviezen geeft de Gezondheidsraad in een langverwacht rapport waarin wetenschappelijk wordt onderbouwd hoe we gezonder kunnen eten.
Het is in ieder geval wel even een fikse dreun voor mijn eetpatroon! Maar om mijn Moeder nu de schuld te geven, zoals in onderstaande - wel grappige - tegeltjeswijsheid? Ik moest trouwens als kind wel alles eten, anders ging ik naar het schuurtje tot alles op was...



Devies
"Meer groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten, noten en vis dragen voor de gemiddelde Nederlander bij aan het voorkomen van ziekten", zo is het devies. En ook belangrijk: eet minder rood en bewerkt vlees en minder zout. Wees matig met alcohol.

Richtlijnen
De Gezondheidsraad heeft het advies Richtlijnen goede voeding 2015 afgelopen week gepubliceerd en aangeboden aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid. Wetenschappers keken specifiek naar het effect van voeding op chronische ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Op basis van het onderzoek zijn richtlijnen geformuleerd voor een gezond voedingspatroon. De kern van het advies: eet meer plantaardig, en minder dierlijk.

Belangrijkste adviezen
Dit zijn de belangrijkste adviezen:
• Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
• Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten
• Eet wekelijks peulvruchten
• Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
• Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
• Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
• Drink dagelijks drie koppen thee
• Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
• Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
• Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
• Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
• Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
• Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
• Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
• Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig 

Duidelijk
Volgens hoogleraar Frans Kok is het nieuwe advies van de Gezondheidsraad duidelijk. "Het geeft richting aan hoe een gezond, meer plantaardige eettpatroon eruitziet. Als je dit volgt, helpt dat om vervelende ziekten te voorkomen."

Tegengeluid
Kok noemt dit advies ook 'een heel goed tegengeluid voor alle goeroes': "Dit is een krachtig tegengeluid, gebaseerd op solide kennis en wetenschappelijk onderzoek. Hier kunnen we wat mee. Ik daag degenen die hypes creëren uit om met dezelfde kennis en onderbouwing te komen. Spelt, tarwegras etcetera, 't is allemaal leuk, maar je moet daar niet heel bijzondere wonderen aan toekennen." *)

Nieuwe Schijf van vijf
Het advies van de raad is belangrijk, want hierop wordt het nieuwe beleid voor de komende jaren gemaakt. Het Voedingscentrum gaat deze adviezen komend jaar verwerken in een nieuwe 'Schijf van Vijf', die de oude vervangt. De Schijf van Vijf is een hulpmiddel dat in een oogopslag laat zien hoe je gezond kunt eten.

Bron: rtlnieuws.nl

*) Dieetgoeroes, die nu een helder en nuchter tegengeluid krijgen, zijn: Michel Montignac, Robert Atkins, Sonja Bakker, Dr. Frank, Sonja Kimpen en Kris Verburgh.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.