Translate

zondag 24 januari 2016

2016: Internationaal Jaar van de Boon

Het was me nog niet opgevallen, maar mijn lijfblad attendeerde mij er gisteren op: dit jaar is het Internationale Jaar van de Boon. Ik ben er blij mee.


Gezond
Want ik hou van bonen: bruine bonen, witte bonen tuinbonen, noem maar op. Maar dat is natuurlijk niet de reden, dat de VN dit jaar tot Bonenjaar heeft uitgeroepen. Dat heeft meer te maken met de gezondheid van deze peulvruchten.

Mooi zeggen
Om het maar weer eens mooi in het moderne jargon te zeggen: 'Het doel is om door onderzoek en promotie de rol van bonen, linzen en erwten te verstevigen als gezonde en duurzame bron van eiwitten. Daarnaast kunnen ze als eiwitbron en groene bodemverbeteraar ook nog eens wereldwijd een belangrijke rol spelen in de strijd tegen voedseltekorten'.

Samenvattend
Samenvattend, eet meer boon, als u dat nog niet deed!

Meer informatie
* Website International Year of Pulses (in het Engels)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .