Translate

dinsdag 19 januari 2016

Wat kun je doen tegen een winterdip?

De feestdagen zijn voorbij, buiten is het nat, guur en koud. Voor veel mensen is januari niet de meest favoriete tijd van het jaar. Ze voelen zich neerslachtig en somber. Het is de bekende winterdip. Maar wat kun je er tegen doen? Gezondheidsnet geeft vijf tips.


Vijf tips

1. Beweeg
Ben je lusteloos en moe? Dan heb je vast geen zin om te gaan wandelen en al helemaal niet om intensief te gaan sporten. Toch is dit iets wat je juist moet doen. Sleep je zelf uit die luie stoel en ga aan de slag. Kies vooral een sport die je leuk vindt!

2. Buitenlucht
De dagen zijn kort en het lijkt wel continue te regenen. Laat dat niet langer een smoesje zijn om maar binnen te zitten. Ga dagelijks minstens een uur naar buiten en adem bewust een aantal keer diep in en uit. Maak een wandeling tijdens de lunchpauze of ga op de fiets naar het werk. Zorg er voor dat je regelmatig buiten bent.

3. Eet gezond
Dat gezond eten goed voor je is, kunnen we niet vaak genoeg herhalen. Verkeerde voeding kan je behoorlijk uitputten. Eet je veel zoete dingen, dan vertoont je bloedsuikerspiegel flinke pieken en dalen en dat is behoorlijk vermoeiend. Begin je al met een ontbijt met witmeelproducten, vruchtensap en zoet beleg, dan kun je daar de hele dag last van houden. Als je lijf na zo'n ontbijt de piek aan suikers heeft weggewerkt, krijg je door de erop volgende lage bloedsuikerspiegel weer snel trek in iets zoets. Je krijgt meer energie door gezonder te eten en zoete dingen te laten staan. Met een goed ontbijt maak je al een prima start.

4. Pak stress aan
Stress is op veel manieren slecht voor je lichaam en je wordt er onnodig moe van. De enige manier om stress te bestrijden is door de oorzaak weg te nemen. Heb je een te volle agenda? Schrap afspraken. Richt je vooral op dingen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt in plaats van dingen die heel veel energie kosten.

5. Maak plannen
Plan je zomervakantie en maak een lijst van dingen die je zou willen doen dit jaar. Door vooruit te kijken, plannen te maken en lekker weg te dromen van dingen die gaan komen, kun je je een stuk beter gaan voelen.

Bron: Gezondheidsnet

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.