Translate

donderdag 11 februari 2016

Grappen van Rutte tijdens Correspondents' Dinner NL 2016

In een volle Beurs van Berlage vond woensdag naar Amerikaans voorbeeld het eerste Nederlandse diner met de Nederlandse pers plaats.


Vooraf
Vlak voor de tv-uitzending zou starten, vertelde Twan Huys – de College Tour-presentator en voormalig VS-correspondent die het Amerikaanse Correspondents’ Dinner naar Nederland haalde – de zaal nog even kort hoe het zou gaan als de camera’s eenmaal zouden draaien. Het Metropole orkest had een tune ingestudeerd, en het zou mooi zijn als er daarna geapplaudisseerd werd om de uitzending mee te beginnen. „D’accord?”
Akkoord, want de met smokings volgepakte Beurs van Berlage was goedgeluimd. Bijna alle landelijke media waren aanwezig, ingedeeld per tafels van tien: onder meer RTL, NOS, Powned, de Volkskrant, Trouw, De Telegraaf en verschillende uitgeverijen. Maar ook Ruud Gullit was er, en Gordon. Dj Armin van Buuren maakte een selfie van zichzelf in smoking en YouTube-ster Enzo Knol nam tussen de tafeltjes, op anderhalve meter van Rutte, een nieuwe aflevering van zijn webserie op. Na de korte introductie van Huys was het al direct de beurt aan Rutte. Hij zou, gevolgd door komiek Dolf Jansen, de tijd tussen het voorgerecht (ceviche van zeebaars) en het hoofdgerecht (tournedos) opvullen. (Bron: NRC)

Enkele uitspraken
Het was ook een beetje de dag die je wist dat zou komen. Deze afspraak stond al vier jaar, en u weet: ik kom altijd mijn beloftes na.'

Het was geen goed idee om Ard van der Steur mijn tekst te laten schrijven.' Hij houdt een zwartgelakte pagina omhoog. 'Van der Steur kon er niet zijn vanavond. Hij biedt daarvoor zijn welgemeende excuses aan.  

Er was veel te doen over het bezoek van Gordon aan het Torentje. Kort daarna stopte hij met zingen. Wie zegt dat stille diplomatie niet werkt?  

Deze avond heeft een bijzonder businessmodel. Journalisten die betalen om naar de minister-president te luisteren, terwijl dat 364 dagen per jaar gratis kan. Dat is bijna net zo iets als betalen voor een krant. 

Dank voor deze gelegenheid om primetime mijn visie op de toekomst van Nederland uit de doeken te kunnen doen. Veel journalisten zeggen dat ik geen visie heb, ik zie dat niet.  

Wij zijn voorzitter van Europa, dat is geen sinecure. Je komt na Luxemburg en Letland en die hebben wel wat neergezet. Daarom heb ik mijn talen geoefend met Frans Timmermans. Hij spreekt zeven talen! Binnenkort gaat hij naar de nonnen om te leren in één taal te luisteren.
 
Ik spreek best prima Engels, toch kijken buitenlandse collega's mij soms gek aan als ik zeg dat ik ze mijn little tower wil laten zien.  

Als ik de pers moet geloven, dan is dit kabinet instabieler dan Balkenende op een skateboard. Toch kan ik het prima met de PvdA vinden. Zeg nou zelf (met dik accent), Lodewijk, Diederik, Eberhard, keurige jongens.  

2015 was een bewogen jaar. We namen afscheid van Ivo Opstelten. Thorbecke zelf heeft hem nog geadviseerd de politiek in te gaan.  

De dochter van Jan Marijnissen (de 32-jarige Lilian, red.) draait al lekker warm en ze krijgt daarvoor alvast mediatraining bij Omroep Max.

Ik ben een jaar lang gevolgd door een NRC-journaliste. Zij dook werkelijk overal op waar ik was. Mijn moeder dacht dat ik eindelijk een vriendin had.

We gaan richting verkiezingen. Jesse Klaver zie ik als een belofte voor de toekomst. Laten we hopen dat het zo blijft.

Ik doe een voorspelling voor na de verkiezingen: dan kan Alexander Pechtold Hans Wiegel een hand geven. Dan zijn ze allebei de beste premier die Nederland nooit heeft gehad.

Als de avond slecht, valt noem ik het gewoon het plan-Samsom.'  

Bekijk de conference:
* Correspondents' Dinner NL - 10 februari 2016, vanuit de Beurs van Berlage

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .