Translate

zaterdag 7 mei 2016

Alle voordelen van het zomerkoninkje

Aardbeien zijn om te smullen! Heerlijk op brood en beschuit, als toetje of in een taart. Maar ook zo uit het vuistje is het 'zomerkoninkje' een ware verwennerij. Daarnaast zitten aardbeien vol met gezonde stoffen die je lichaam nodig heeft. Ze zijn op dit moment weer volop verkrijgbaar. We hebben inmiddels al weer heel wat bakjes verorberd.



Schijnvrucht
Aardbeien staan op de vijfde plek van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. Deze tere lekkernij is eigenlijk geen vrucht, maar een schijnvrucht. Het zijn de pitjes aan de buitenkant die de echte vrucht zijn. In Nederland wordt per jaar ruim veertigduizend ton aardbeien geteeld. Eet je vaak en in verschillende jaargetijden Nederlandse aardbeien? Dan is de kans groot dat de meeste daarvan uit de kas komen.

Weinig calorieën
Aardbeien bevatten weinig calorieën. Een schaaltje gevuld met 100 gram bevat slechts 29 kilocalorieën. En daarmee heb je alweer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit binnen.

Boordevol vitamine C
In deze lekkere rode vruchtjes zit een grote hoeveelheid vitamine C; op de kiwi na het meeste van alle vruchten. Dit is goed voor je weerstand, je huid en haar en helpt mee verkoudheid te bestrijden. Bovendien is vitamine C een antioxidant. Deze zorgt ervoor dat bepaalde schadelijke stoffen in het lichaam geneutraliseerd worden.

Een bron van foliumzuur
Naast vitamine C bevatten aardbeien ook foliumzuur. Dit wordt ook wel vitamine B11 genoemd en het zijn vaak zwangere vrouwen die hier een tekort aan hebben en dus wel een extra portie kunnen gebruiken. Foliumzuur is belangrijk voor de groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Daarnaast is het belangrijk voor de vroege ontwikkeling van ongeboren kinderen.

Een bron van kalium
Aardbeien zijn een goede bron van kalium. Kalium is belangrijk voor een goede bloeddruk en het regelen van de vochtbalans in het lichaam. Ook is het belangrijk voor een goede spiersamentrekking en geleiding van de zenuwprikkels.

Verkrijgbaarheid
Ze zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Echte Nederlandse aardbeien kun je vooral in de zomermaanden in overvloed krijgen. Februari is de enige maand dat de Nederlandse aardbei niet verkrijgbaar is, maar die uit het buitenland wel.

Hoe houd je ze goed?
Aardbeien zijn erg teer, hierdoor kneuzen en beschimmelen ze snel. In de koelkast blijven aardbeien één tot drie dagen goed, op een koele plek buiten de koelkast is dit één dag. Als je aardbeien invriest, dan kun je ze wel acht maanden tot een jaar bewaren. Je houdt ze het langst goed door ze met kroontje en onafgedekt te bewaren.

Bron: Gezondheidsnet

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.