Translate

dinsdag 20 september 2016

De Glazen Koets zal de Gouden Koets definitief vervangen

Wij voorspellen het nu en hier: vanaf vandaag, Prinsjesdag 2016, zal de Glazen Koets de Gouden Koets definitief en voor altijd vervangen. De Gouden Koets wordt na restauratie over vele jaren slechts ter expositie gesteld.


Slavenpaneel
De reden voor deze definitieve vervanging is helder: het 'slavenpaneel' op de Gouden Koets. Aan de linkerzijkant op die koets prijkt namelijk de schildering Hulde der Koloniën, waarop halfnaakte Afrikaanse en Indonesische mannen zijn afgebeeld, die onderdanig schatten aanbieden aan de Nederlandse Maagd. De discussie over dit paneel smoorde recent doordat de koets in reparatie ging.
Aan de Glazen Koets zal niemand aanstoot nemen. Er zijn vooral engeltjes, leeuwen en kroontjes te zien. Geen verwijzingen naar het slavenverleden van ons land.

Propaganda
De propaganda voor deze definitieve vervanging is inmiddels in volle gang. Dat was al het geval bij de speciale perspresentatie van de Glazen Koets, die voor een bedrag van 1,2 miljoen is gerestaureerd. Benadrukt wordt, dat de Glazen Koets de oudste rechten heeft om te rijden op Prinsjesdag. Het dagblad Trouw geeft daarover gedetailleerde informatie: 'Toen de koets in 1826 af was, werd deze de week daarna gebruikt voor de opening van de Staten Generaal in Brussel. Kort daarop begin het in België te gisten en kwamen de Belgen in opstand. Uiteindelijk namen zij de koets - en heel veel andere spullen van de koning - in beslag. Pas in 1839 kwam de Grote Galakoets - de oorspronkelijk naam - na onderhandelingen in Nederlandse handen terug en werd in 1840 ingezet bij de huldiging van Willem II. Hij is daarna gebruikt voor allerlei ceremonies: Prinjesdagen, huwelijken en begrafenissen.'

Boek
Jan Willem Landman schreef kortgeleden een boek over de Glazen Koets en zegt: 'Hij is de oudste en hoogste in de hiëracrhie. Op Beatrix na hebben alle koningen en koninginnen erin gereden. Eerlijk gezegd heb ik hem altijd mooier gevonden dan de Gouden Koets'. Het AD schrijft, dat het rijtuig te boek staat als het 'elegante en verfijndere broertje' van de Gouden Koets

Vaag
Kortom, het pad voor de definitieve vervanging wordt keurig geëffend. Over de restauratie van de Gouden Koets zal de komende jaren vaag gedaan blijven worden. Dat geldt zowel de definitieve kosten als de tijdsduur. En als we minstens 1,2 miljoen euro en vele jaren verder zijn zal de Gouden Koets op Prinsjesdag voorgoed verleden tijd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst.