Translate

zondag 2 oktober 2016

De mythes van ijzer in spinazie en Popeye the Sailor Man

Tot voor kort was ik er zeker van: spinazie is goed voor mijn gezondheid vanwege het ijzergehalte. Bewijs: Popeye the Sailor Man met zijn eeuwige blik spinazie. Helaas, beide zaken blijken mythes. Zo leert mij het onvolprezen boek 'Voedingsmythes' van Martijn Katan. U hebt het toch al wel aangeschaft?



Popeye
Om te beginnen met Popeye: zijn schepper, tekenaar Elzie Segar, zag in het blik spinazie niet de kracht van spinazie, maar van vitamine A. Ook een foute opvatting, dat wel weer. ' Het hele web van foute beweringen en mythen rond Popeye en ijzer, verspreid door bekende wetenschappers, is briljant ontcijfers door de Engelse criminoloog Mike Sutton', aldus Katan.
Voor de goede orde: ik heb niets tegen Popeye: het is een leuke strip en ik blijf ervan smullen.

IJzer
En wat betreft dat ijzer: 'Spinazie is geen goede bron van ijzer. IJzer uit groente wordt slecht opgenomen, de ijzer die je eet met groente gaat grotendeels met de uitwerpselen de WC in'.
Voor de goede orde: ik heb niets tegen spinazie. Het is een heerlijke groente en ik blijf ervan smullen!

Lees ook:
* 70 hardnekkige voedingsmythes ontrafeld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .