Translate

maandag 10 oktober 2016

Orgelconcerten met een nummer van André Hazes

Persoonlijk hou ik van orgelconcerten. In Amersfoort waren ze er ook deze zomer weer volop: iedere dinsdagavond in de Sint Joriskerk. En afgelopen zaterdag ook tijdens de onvolprezen tweejaarlijkse Bachdag. Met steeds alleen klassieke muziek. Heel mooi, maar wel ietwat beperkt.


Daarom las ik met waardering het In Memoriam van organiste Wendeline Wilmink in het dagblad Trouw van vandaag.

André Hazes
Ik citeer: 'Doordeweeks gaf ze concerten, in kerken of op andere plaatsen. Ze speelde in bejaardentehuizen en bij uitvaarten. Daarbij kreeg ze wel eens opvallende verzoeken. Nabestaanden vertelden haar dan bijvoorbeeld dat er tijdens de herdenkingsdienst een nummer van André Hazes  ten gehore zou worden gebracht. Wendeline zocht vervolgens de muziek op, vond dat het nummer wel heel weinig noten bevatte, maakte er desondanks een heel mooi arrangement van dat als een klassiek orgelstuk klonk, maar waarin toch ook duidelijk Hazes te horen was'. 

Verrijking
U begrijpt het: ik hoop, dat Rienk Donkersloot (vaste organist van de Sint Joriskerk) en zijn collega's ook deze weg van Wendeline Wilmink in durven te slaan. Met als uiteindelijk resultaat volgend jaar een speciaal orgelconcert met liederen uit de Top 100 van Nederlandse muzieknummers (zie mijn blog van eergisteren). Dat zou pas een verrijking betekenen voor de orgelkunsten in Nederland! Bach zou zich er vast goed bij voelen, denk ik, als broer van een Bachkenner!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .