Translate

donderdag 3 november 2016

De Honts foorstel vurdient parlementère ankètu

Mouries de Hond stelde gisteren in de Volkskrant voor alle ei's te vervangen door ij's, en au's en tevens ou's onder één paraplu te brengen, namelijk de au. Dat zau een hoop leertijt schelen op school, die kinderen dan kunnen besteden aan nuttiger zaken, zoals de beheersing van hun aaipet.


Mij gaat hij nog niet ver genoeg. Ik stel voor dat we bij de eerstvolgende spellingshervorming ook de ellendige kwestie t, d dan wel dt aanpakken, de vaste t invoeren en daarnaast nog wat andere keuzes maken.

Uitkomst
In deze colum (de n hoor je niet, kan weg), ik bedoel in deze kollum want van dat c en k-gedoe wort je ook histeries, zal ik aantonen dat de door De Hond voorgestelde vereenvaudiging niet tot minder begrip lijt. Het wort even wennen, maar voor veel mensen zal Het Nieuwe Spellen een uitkomst zijn - die merkwaardige u kan worden geschrapt, 'niewe' is afdoende, evenals 'leewen'.

Tekkelen
Nederlants is een moeilijke taal om fautloos te leren schrijven, vanwege de niet altijd logische (logiese) struktuur. Dat wort er straks een stuk simpeler op. Wat nu nog een kriem is, is straks appeltje-ijtje. Laten we trauwens het f- dan wel v-probleem ook meteen tekkelen, ik stel foor dat de f een foorkeursposisie krijgt, zodat ook dat ewige gefok met die v tot het ferleden behoort.
Het enige slachtoffer is het Groot Diktee der Nederlandse Taal, dat straks weer op telefisi komt. Voor de dienstdoende schrijfer wort het nog moeilijker de kijkers een paar fauten aan te smeren. Maar fanwege een spelletje alles bij het aude laten lijkt me geen opsie.

Deel van de Kollum van Bert Wagendorp in de Volkskrant van 2 november 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .