Translate

dinsdag 3 januari 2017

Nederland: best een gaaf land

Ik heb in mijn leven heel wat landen in de wereld mogen bezoeken. Met name de zogenaamde arme landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. En ontmoette daar dan de armsten in die arme landen.


Ik keerde daarna telkens enigszins beschaamd terug, wanneer ik zag, met welke kritiek en problemen wij ons in Nederland soms bezig houden. En ik deed daar dan na enige tijd ook weer vrolijk aan mee!

Gaaf
De slotzin van de oudejaarsconference van Claudia de Breij was daarom zeer treffend: 'Nederland is een waanzinnig gaaf land en als ik er niet geboren was, was ik er naartoe gevlucht'.

O ja?
Of er toch nog niet wat te wensen overblijft in ons mooie land? Zeker wel! Zo is het wantrouwen van veel mensen in de landelijke politici, in de leiding van bv. de banken, van de woningbouwcorporaties, van zorginstellingen en van bv. ziektekostenverzekeraars  - om maar een paar groepen te noemen  - heel begrijpelijk, gezien de schandalen, die zich in deze - en andere - sectoren hebben voorgedaan en soms nog voortgaan. En moet de kloof tussen de rijksten en de armsten in Nederland zeker kleiner.

Maar laten we het komende jaar het kind van de rechtstaat en van de democratie a.u.b. niet met het badwater van al deze kritische noten weggooien! Want ik heb ook gezien, hoe democratie en welvaart in een land plotseling kunnen verkeren in dictatuur en armoede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .