Translate

vrijdag 21 april 2017

Uitverkoop geeft gevoel van besparing

Zeventig procent korting, zeg ik tegen mijn lief, terwijl ik een zwart truitje met glitters uit mijn tas tevoorschijn haal. Vol trots laat ik hem ook een paar spijkerbroekjes voor ons dochtertje zien.



"Twee voor de prijs van één", vertel ik er enthousiast bij. Het is weer uitverkoop en dat maakt me vrolijk: ik heb zojuist flink geshopt, en toch voelt het alsof ik geld heb bespaard.

Sale
Bij het woord ‘sale’ maken de harten van veel vrouwen een sprongetje. Meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen geeft haar geluksgevoel een 9+ na een aankoop in de uitverkoop. Maar dan moet de korting wel flink zijn. We worden pas echt warm als iets voor de helft of meer is afgeprijsd. Frappant is dat mannen gevoeliger zijn voor lagere percentages. Bijna vier op de tien kerels laten zich verleiden door kortingen tot dertig procent, terwijl slechts een kwart van de vrouwen die niet kan weerstaan.

Spullen, die we niet nodig hebben
Ik moet er wel even bij zeggen dat dit onderzoek niet geheel onafhankelijk is. Het zijn de resultaten van een enquête die Batavia Stad Fashion Outlet ooit hield onder meer dan duizend Nederlanders. Het past natuurlijk wel in het straatje van de outlet dat we dol zijn op koopjes.
Ter verdediging van Batavia Stad, hun resultaten worden ondersteund door de wetenschap. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat we vooral getriggerd worden door kortingpercentages, niet door absolute korting. Proefpersonen moesten deze vraag beantwoorden: je staat op het punt om een jas te kopen voor 125 euro en een rekenmachine voor 15 euro. Zou je twintig kilometer omrijden als blijkt dat de rekenmachine elders voor 10 euro te koop is? Zou je dat ook doen als je de jas in een andere winkel voor 120 euro op de kop kunt tikken? Voor de rekenmachine rijdt bijna 70 procent om; voor de jas minder dan 30 procent. Terwijl ze in beide gevallen 5 euro minder kwijt zouden zijn.
Als het om korting gaat, nemen onze hersenen een loopje met ons. We geven, in de ban van de korting, geld uit aan spullen die we niet nodig hebben. Of we beseffen onvoldoende dat een grote aanschaf, ondanks een flinke korting, absoluut nog steeds behoorlijk duur is.

Armbandje met stroomtstootje
Een Brits bedrijf bedacht de oplossing: een armband die een stroomstootje geeft als je te veel geld spendeert. De armband is gekoppeld aan je bankrekening en je bepaalt zelf bij welk bedrag het ding in actie komt. Helaas kost de armband bijna 150 euro. Toch maar even wachten tot hij in de uitverkoop is.

Bron: Psychogeld, AD 6 januari 2017: Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week in het AD ons economisch gedrag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .