Translate

vrijdag 4 augustus 2017

Rake wijsheden van ‘ons’ moeder

De meest unieke spreuken en fraaiste wijsheden in Vlaanderen.



Daarnaar ging radiomaker en muzikant Jan Hautekiet op zoek, geholpen door Veronique De Tier, van de Universiteit Gent en voorzitter van de Stichting Nederlandse Dialecten. Het resultaat: het boekje Ons moeder zei altijd.

Voorbeelden
Over gelukkig zijn
• Geluk is niet wat je in je handen hebt, maar wat tussen je beide oren zit.
• Als je je lat maar laag genoeg legt, ben je altijd gelukkig.
Over moeite voor een jongen doen
• Achter een tram en een jongen loop je niet, binnen tien minuten komt er een andere.
• Er komen altijd mooiere bootjes aan dan er wegvaren.
Over geld moet rollen
• Ik heb nog genen enkele lijkwagen met nen trekhaak gezien.
• Ons laatste hemd heeft geen zakken.
Over jezelf redden
• De trein van red uzelf rijdt altijd.
• Je blijft veel langer in leven met één kilo suiker dan met één kilo compassie.
Over geduld
• Het komt, zei de boer, en hij zat al acht dagen op ’t gemak.
• Geduld, en op tijd wordt gras melk.
• Zal wel komen, de hond zijne steert is ook gekommen.

Nederland
Jaap Toorenaar stelde voor Nederland twee soortgelijke boeken samen: Mijn moeder zei altijd en Mijn vader zei altijd.

Bron: TaalUnie

Lees ook
* Mijn vader, mijn moeder, mijn Opa, mijn Oma zei altijd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .