Translate

zondag 11 augustus 2019

Een mooi staaltje Nederlandse bureaucratie

Lotte Eilskov Jensen is in Denemarken geboren, maar woont al weer tientallen jaren in Nederland. Ze is neerlandica en filosoof. Ze werkt als hoogleraar Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis bij de afdeling Nederlandse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze treedt regelmatig in de publiciteit met haar boeken over het ontstaan van de Nederlandse identiteit. 



Jensen komt nog vaak in Denemarken en spreekt de taal vloeiend, zij het met een wat ouderwets vocabulaire. Ze heeft ook nog altijd een Deens paspoort. Inleveren voelt toch ‘alsof je een stukje van je identiteit afstaat’. Ondertussen voelt ze zich zeer loyaal naar Nederland. “Ik heb nota bene van de taal en de geschiedenis mijn werk gemaakt. Een ultieme inburgeringscursus".

Taaltest
"Wat overigens niet voldoende was voor de officiële instanties, vertelt ze lachend. "Ik heb ooit overwogen om Nederlander te worden, toen ik in 1996 was afgestudeerd. Ik ging naar het gemeentehuis, waar de ambtenaar zei dat ik dan eerst een taaltest moest afleggen. Ik antwoordde: ‘Denkt u dat een doctoraal diploma Nederlands afdoende is?’ Hij ging het nakijken, maar dat bleek niet op de lijst erkende diploma’s te staan." Dus is ze nog steeds geen Nederlander.

Bron
* Het interview met Jensen in het dagblad Trouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .