De zomervakantie is volop aan de gang. Dat was voor Topic Travel Vakantiehuizen de reden om een onderzoek te doen onder vakantiegangers. Het eerste wat de Nederlander doet als hij op zijn vakantiebestemming is aangekomen is kijken of het toilet schoon is. Daarnaast nemen ze vooral mobiele telefoons en laptops mee van huis, maar ook de pindakaas en hagelslag wordt ingepakt.
Vakantievoorpret
Voor de meeste mensen begint de vakantievoorpret niet bij het ontvangen van het vakantiegeld (2%), maar voor de vrouw vooral bij het boeken (44%) en voor de man begint het meestal bij vertrek (31%).
Bedden en sanitair
Wat doen we als eerste als we aankomen op het vakantieadres? Dan controleren we de bedden en het sanitair. Hygiëne en comfort zijn belangrijk voor Nederlanders. Wel zijn we losser met regels (46%) en houden niet vast aan routines. Ruim 20% drinkt wijn bij de lunch en 81% eet niet op standaardtijden. We staan open voor nieuwe dingen, zoals lokale gerechten uitproberen (82%) en nieuwe mensen leren kennen (59%). Ruim een kwart heeft meer seks op vakantie (28%).
Bijna 30% gaat onvoorbereid op vakantie
Ruim een kwart van de Nederlanders bereidt zich niet voor op de vakantie. Wanneer ze dat wel doen, gaat dat vooral om het bekijken van wegenkaarten en het plannen van uitstapjes. Jongere vakantiehuishuurders bereiden zich bovengemiddeld voor met het downloaden van apps.
Helft kan niet zonder mobiel of computer
Nederlanders kunnen niet zonder hun mobiel of tablet/laptop, vooral de man niet (57% tegenover 49% gemiddeld). Deze gebruiken ze nauwelijks voor het maken van foto’s, maar vermoedelijk wel om het nieuws te volgen. De Nederlandse krant is duidelijk minder noodzakelijk; slechts 4% kan niet zonder. Hoewel koffie en thee het meest meegenomen worden (35%), nemen vrouwen duidelijk vaker drop mee dan hun mannelijke reisgenoten; mannen nemen vaker dan vrouwen de BBQ mee. Ook pindakaas (12%) en hagelslag (13%) blijven populaire items in de koffer.
Goed slapen belangrijker dan ligging
Nederlanders hechten vooral waarde aan comfortabele bedden (62%). Dit vindt men belangrijker dan de ligging (16%). Interieur is vooral belangrijk voor mensen met kinderen en wordt door 24% direct gecheckt.
Overige onderzoeks-highlights
• De Nederlander gaat op vakantie om uit te rusten/te relaxen (42%). Cultuur is het minst belangrijk (6%)
• We vergeten het thuisfront niet. De helft verstuurt ansichtkaarten: 50% (vooral 30-39 jarigen)
• 15% sport meer dan thuis
• Mannen laten het inpakken over aan de vrouw; 64% van de vrouwen pakt voor beiden in
• Bijna de helft gaat minder bewust met geld om (44%) en vrouwen bepalen vaker vooraf vakantiebudget dan mannen (40% versus 30%)
Lees ook
* Bijna 60% heeft meer seks op vakantie
* Hoe beleeft u vakantie?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .