Naar beginpagina:

woensdag 19 september 2012

Crashtest bevestigt: het is veiliger achteraan in vliegtuig

Eén van de meest spectaculaire echte crashtests met een vliegtuig bevestigt twee bekende theorieën: het is veiliger om bij een vliegtuigongeluk met een riem in crashpositie te zitten én om achteraan in een vliegtuig te zitten.



170 passagiers
De Boeing 727 in het ongeluk bood plaats aan 170 passagiers en werd op afstand bediend om neer te storten in een woestijn in Mexico. De piloot die het vliegtuig bestuurd had, was even voordien met een parachute uit de cabine gesprongen.

Drie personen
Hij liet aan boord drie dummies achter, die zodanig gebouwd waren dat ze zich als een menselijk lichaam zouden gedragen tijdens de crash. Ze zaten in drie posities: eentje naar voren gebogen (de crash-houding) met een riem, een andere pop zat rechtop en droeg eveneens een riem, en de derde pop droeg geen riem en zat ook niet in een crashpositie. Uit de test bleek dat de pop met riem in crash-houding de crash zou hebben overleefd. De andere pop met riem liep ernstige verwondingen op. En de laatste pop zou zeker om het leven gekomen zijn.

Achterin beste kans
De crashtest leverde verder op, dat naar schatting 78 procent van de passagiers de ramp overleefd zou hebben. Opvallend tenslotte: in de eerste klasse (vooraan) zou iedereen gestorven zijn. Achteraan had men de beste kansen om het ongeval te overleven.

Lees
* Lees het gehele artikel over de Crashtest in het AD

Bekijk
* Video van de crash

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .