Naar beginpagina:

dinsdag 1 september 2015

Prijzen zigzag en in letters betekent meer omzet

De column 'Marketingtrucs' in de ConsumentenGids van onze onvolprezen Consumentenbond (bent u al lid?) is altijd weer onthullend.  Zo ook het artikel van columnist Leo Pot in het septembernummer. Dat gaat over het prijskaartje bij producten. Hij legt uit, waarom zo/n 60% (ja, ja!) van alle prijzen van consumptiegoederen eindigen op het cijfer 9. Zodat bv. een kilo bananen geen € 2,-, maar 'slechts' € 1,99 kost....


Verleiden
Och ja, u wist natuurlijk al wel, dat dit bedoeld is om ons tot het kopen van het product te verleiden en zo de omzet van de winkelier te bevorderen. Pot gaat in het artikel echter nog dieper in op de resultaten van Amerikaanse onderzoek. Bij een damesblouse, geprijsd op € 34,-,  € 39,- en € 44,-  werd de blouse van  € 39,-  beter verkocht dan die van € 34,-....  Maar als het woordje 'sale' bij één van de drie prijzen wordt toegevoegd wordt de blouse met die toevoeging het meest verkocht, ook al is dat niet de goedkoopste. Een koopje laten we niet graag schieten, blijkt maar weer eens.

Geen dollar- of euroteken
Nog interessanter wordt het, wanneer uit ander Amerikaans onderzoek blijkt, dat restaurants een omzetstijging van ruim 8% zien, als ze het dollarteken mijden, maar het woord gebruiken. Dus niet $ 25,- , maar 25 dollar. Als de prijzen niet keurig onder elkaar worden gezet, maar 'zigzag' achter de gerechten levert dat nog een extra omzetstijging van 10% op. Toprestaurant De Librije in Zwolle doet dat nog consequenter en schrijft de prijzen helemaal voluit in woorden. Een gerecht kost daar bv. geen € 46,-, maar 'zesenveertig euro'. Ons onderbewustzijn ervaart dat laatste als een veel vriendelijker prijs.

Link
* Consumentenbond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .