U kent de gezelschapsvraag wel: 'Wie is de Bob vanavond?' Waarna wordt bepaald, wie na het feest de chauffeur zal zijn en dus geen drank zal drinken.
Vandaag lees ik in Trouw, dat de Bob-campagne uit België stamt. De campagne werd daar in 1995 gelanceerd en bleek al snel een succes. Vanaf 2001 sloten ook andere landen Bob in de armen, waaronder Nederland en Frankrijk. Bob is dus dit jaar 15 jaar geworden.
Vrolijker insteek
Yannick Boes was als bestuurslid van de Belgische Brouwersfederatie een van de bedenkers van de Bob-campagne en zegt in Trouw: "In de jaren negentig hingen in België overal posters met de tekst 'mijn vader heeft gedronken, hij zit in de gevangenis'. Daarmee leek de overheid te zeggen dat iedereen die drinkt, schuldig is. Of je nu autorijdt of niet. Onzin natuurlijk."
De brouwers bedachten daarom een campagne met een vrolijker insteek. Drinken met mate is prima, zo was de gedachte, maar niet als je moet rijden. Zo ontstond het idee voor de Bob.
Koosnaampje
De naam is overigens geen afkorting van 'bewust onbeschonken bestuurder' - zoals vaak wordt gedacht - maar een Belgisch koosnaampje. Boes: "Het wordt gebruikt om iemand aan te duiden als goede vriend."
Maandag gaat er weer een nieuwe Bob-campagne van start: 'Ben je Bob, zeg het hardop'. "We richten ons deze keer op het communiceren van goede voornemens", zegt woordvoerder Emrys Dijkhuis van het ministerie van infrastructuur en milieu in Trouw. "Als je van tevoren duidelijk zegt dat je de Bob bent, word je eraan herinnerd door vrienden. Net als wanneer je stopt met roken."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .