Naar beginpagina:

donderdag 14 maart 2019

Hilversum begrijpt niet wat speelt in het land

Özcan Akyol is een begenadigd columnist van het AD en slaat daar regelmatig spijkers op z'n kop.


Nu doet hij dat ook met een driedelige TV-serie 'Eus in Medialand', waarvan de eerste uitzending dinsdagavond was en de komende dinsdagavonden de volgende twee worden uitgezonden. Op NPO2.

Nieuwe zeesluis
In het AD wordt Eus geinterviewd. Het artikel begint als volgt: "Altijd maar die Noord/Zuidlijn, in de media. Waar blijft berichtgeving over een nieuwe zeesluis bij Terneuzen? En een verslag van een festival met piratenmuziek, net als van Pinkpop en Lowlands? Özcan Akyol onderzoekt de mediakloof voor de NTR. Droste-effect: vier medewerkers van het programma moesten wijken omdat ze ‘geen feeling met het onderwerp hadden’."
Zelf zegt Akyol o.a. dit over de nieuwe sluis in Terneuzen: "Die heeft een veel groter maatschappelijk belang en is ook veel duurder dan die metrolijn. Maar toch moet het in de landelijke media telkens maar weer over die Noord/Zuidlijn gaan."

Huurfietsen
"Zulke irritaties heb ik zelf al veel langer, het is ook niet toevallig dat de NTR bij mij is uitgekomen voor dit programma. Ik schrijf er al jaren columns over, als bijvoorbeeld Nieuwsuur een item uitzendt over de overlast die Amsterdammers ervaren van huurfietsen.
"Dat is een onderwerp voor AT5, Het Parool: Amsterdamse media. Maar wat kan het iemand in Purmerend, Enschede of Groningen nou schelen? Hier hebben we overlast van schreeuwende zwervers op het plein – dat is toch ook geen onderwerp voor een landelijke actualiteitenrubriek?"

Mediakloof
Maar er zit ook een, zoals Akyol dat omschrijft, sociaal-economisch aspect aan de 'mediakloof'. "Dat ontdekte ik vooral toen ik voor het programma naar een zogeheten Piratenfestival ging, met muziek van artiesten als Jannes, Grad Damen en Lucas en Gea. Zij zijn enorm populair, kijk maar naar de streamingscijfers op Spotify en YouTube. En toch worden ze niet, maar dan echt nooit, gedraaid op NPO Radio 1 tot en met 5. Als zij daar hun ergernis over uitspreken, is dat geen Calimero-gedrag, maar gewoon een feit.
"De zelfbenoemde smaakbepalers in Hilversum zitten daar kennelijk niet op te wachten, muziek die een deel van de Nederlanders liever laat horen op hun begrafenis dan Bach. De meeste mensen in de mediawereld hebben een bepaald opleidings- en ontwikkelingsniveau. Maar ze kunnen zich niet verplaatsen in het andere deel van de bevolking."

Ironie
Bizar Droste-effect: binnen het team waarmee Akyol dit programma maakte, vonden de nodige personele verschuivingen plaats. "Twee mensen zijn weggestuurd, twee anderen konden het niet bijbenen. Omdat ze geen feeling hadden met de materie. Ik moest gewone dingen op een heel kinderlijke manier uitleggen en dan begrepen ze het nog niet, bijvoorbeeld over de belevingswereld van de mensen uit Terneuzen en Friesland die in het programma zitten. Dat is een heel merkwaardige situatie en ergens ook wel ironisch, want dat is exact waar het programma over gaat; dat Hilversum niet begrijpt wat speelt in het land."

Lees ook
* Onze nationale TV-zenders zijn eigenlijk slechts regionale zenders
* Randstedelijke arrogantie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .