Door deze, voor Nederland unieke tolheffing te handhaven, wordt de regio bewust of onbewust in Vlaamse handen gedreven. Bij de compensatie van Zeeland voor het mislopen van de marinierskazerne in Vlissingen kreeg het tolvrij maken van de tunnel geen enkele kans.
.
Afsplitsen
Zeeuws-Vlaanderen is zich, aldus Garschagen, nu al in psychologisch, sociaal en economisch opzicht aan het afsplitsen van Zeeland. De weigering van politiek Middelburg en Den Haag om de melkkoe met haar zware uier te slachten, is, denk ik, een laatste duwtje. Het al hoge tempo van de ‘vervlaamsing’ gaat versnellen na de oplevering van de nieuwe zeesluis, een prachtig, nautisch bouwwerk dat grotendeels wordt gefinancierd door België. Kwestie van tijd en dan rijden er ook treinen van Gent naar Terneuzen, dat dan is opgenomen in de ambitieuze bestuurlijke stadsregio Gent. Middelburg heeft dan weinig meer te zeggen in Zeeuws-Vlaanderen, waar Vlamingen bij Cadzand een ‘Monaco aan de Schelde’ bouwen.
Wingewest
Vlaanderen doet uit welbegrepen, strategisch eigenbelang wat Middelburg en Den Haag verzuimen, namelijk een krimpgebied ombouwen tot een economisch wingewest. België wil om de welvarende Vlaamse steden te beschermen de geo-economische slag om de Westerschelde heel graag winnen.
Lees de gehele column
* Zeeuwse scheiding
Lees ook
* Oscar Garschagen (1952) heeft een rijke journalistieke carrière achter de rug. Hij was hoofdredacteur van Vrij Nederland en het Algemeen Dagblad. Daarnaast verzorgde hij als buitenlandcorrespondent voor NRC Handelsblad de nieuwsvoorziening vanuit diverse standplaatsen: zes jaar vanuit Brussel, zes jaar vanuit Washington, vijf jaar vanuit Tel Aviv, tien jaar vanuit Sjanghai. Vorig jaar ging hij op zijn 66ste met pensioen en streek neer in Grijpskerke. Sindsdien legt hij zich toe op het schrijven van boeken. Met ingang van vrijdag 3 januari 2020 is journalist Oscar Garschagen ook de vaste columnist op vrijdag van de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC).
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als Zeeuws Vlaanderen bij België zou horen . Geografisch is dat goed . En als ik dan naar landgenoten wil ( de belgen ) dan hoef ik geen tol te betalen .
BeantwoordenVerwijderen