De ongevallencijfers schreeuwen erom: een veiligere fiets. De nieuwste fietsen bieden weinig oplossingen. Maar die zijn er wél. Ze staan al heel lang op het verlanglijstje van Kees Bakker (TestKees) van de Fietsersbond. We citeren zijn artikel.
Veel fietsers hebben moeite met op- en afstappen. Ook raken ze vaak de controle kwijt als ze plotseling moeten remmen of gaan ze slingeren als ze langzaam fietsen. Om te voorkomen dat dat tot valpartijen leidt kun je denken aan:
Brede banden als standaard
Brede banden die niet te hard zijn opgepompt hebben alleen maar voordelen. Ze zijn comfortabeler en je hebt meer grip op de weg. Je gaat minder snel onderuit over scherpe randen. Extra voordeel: ook onverharde paden zijn dan goed te berijden. Brede banden zie je nu vooral op stoere modellen en speedpedelecs. Maar juist op de gewone, dagelijkse fietsen zie je nog de standaardbanden van 40 millimeter breed. Onbegrijpelijk. Juist de gewone fietser heeft baat bij banden van bijvoorbeeld 55 millimeter breed.
ABS als standaardoptie
Fabrikant Bosch heeft een antiblokkeersysteem (ABS) ontwikkeld. Dat voorkomt dat je voorwiel blokkeert. Veel fietsers gebruiken normaal gesproken hun voorrem niet omdat ze bang zijn dan over de kop te slaan. Maar als ze plotseling moeten remmen, knijpen ze die dan wél vol in, met alle mogelijke gevolgen van dien. Met ABS kun je de rem zo hard inknijpen als je wilt. Je voorkomt niet alleen dat je wegglijdt of over de kop slaat, maar zorgt ook dat je zo snel mogelijk tot stilstand komt. Bosch heeft een verbeterde tweede versie van haar remsysteem met ABS ontwikkeld. De software is verbeterd en de behuizing voor de aansturing van het antiblokkeerssyteem is veel kleiner geworden. Er zijn nu ook verschillende software versies voor bakfietsen, recreatief fietsen en bijvoorbeeld lastige bergpaadjes. De CEO van Bosch noemde een meerprijs van 400 á 500 euro en dat is nog wel aan de hoge kant. Ook Shimano komt met ABS. Ze werken samen met Blubrake en volgens de vertegenwoordiger van Blubrake gaan ze wellicht ook samenwerken met Stella. Wij pleiten ervoor dat alle fabrikanten ABS standaard als optie aan gaan bieden.
Pasfiets voor gewone fietsers
Veel fietsers rijden op een verkeerd model fiets. Ze kopen in de winkel bijvoorbeeld een mooi, sportief model, maar willen in de praktijk comfortabel rechtop zitten en zetten de verstelbare stuurpen dan helemaal rechtop. Het gevolg is dat het stuur te hoog staat en hun handen verkeerd staan. Of ze kopen een fiets met accu in het frame, maar realiseren zich niet dat dat ten koste gaat van de ruimte bij het op- en afstappen.
Voor racefietsers zijn er allerlei meetsystemen. En als je hardloopschoenen koopt, word je gefilmd terwijl je een stukje rent. Wij willen dat er ook een pasfiets komt voor gewone fietsers. Waarbij de focus ligt op het op- en afstappen, zodat goed bepaald kan worden hoeveel ruimte er nodig is voor de instap, welke pedalen handig zijn, hoe hoog en ver het stuur moet om makkelijk op en af te stappen en welk type stuur prettig is. Dan kunnen fietsers op basis van deze meting een passende fiets zoeken.
Tip van Kees: De ontwikkeling van zo’n pasfiets zou een goed onderwerp zijn voor fabrikanten om samen met bijvoorbeeld de afdeling Human-Centered Design van de TU Delft te ontwikkelen.
Goede richtingaanwijzers
Afslaan op de fiets is moeilijk. Je moet over je schouder kijken en dan ook nog je hand uitsteken en met één hand sturen. Met richtingaanwijzers wordt dat makkelijker. Je kunt eerder aangeven dat je gaat afslaan en kunt met twee handen blijven sturen. Andere voertuigen hebben ze ook. Waarom dan toch niet op de fiets? Hoe moeilijk kan dat zijn? Af en toe komen er wel slecht werkende losse setjes op de markt. Veel en veel beter is het als je duim op het handvat de richting aan zou kunnen geven waarop lichtjes links en rechts van het achterlicht gaan knipperen. Op de speedpedelecs van fabrikant Klever zijn richtingaanwijzers al wel mooi geïntegreerd. Meerprijs: 300 euro. In velomobielen kunnen ze ook in de carrosserie ingebouwd worden. Ook bij sommige driewielers, bijvoorbeeld die van Hase, kun je een setje lichten aanschaffen. Ze steken net boven de zitting uit.
Slimme zadellift
Voor mountainbikes bestaan er zogenaamde ‘zadeldroppers’. Daarmee kun je het zadel zo’n tien centimeter lager zetten. Ook ideaal voor de gewone fietser. Je laat het zadel zakken en je kunt met de voeten plat op de grond gewoon blijven zitten. Bij het wegrijden ga je even uit het zadel en gaat dat weer in de normale stand om lekker de benen rond te laten draaien. Bij de droppers voor mountainbikes moet je zelf een knopje indrukken. Dat is niet ideaal. Beter is dat het zadel automatisch zakt bij een bepaalde snelheid en vertraging. Omhoog kan nog wel gewoon met een knopje. Magura heeft nu al een draadloos bediende dropper op de markt. Op een elektrische fiets zou dat automatisch moeten kunnen.
Stuurhulp
Als je langzaam rijdt, is een fiets minder stabiel. Dan ga je slingeren en moet je dat corrigeren met je stuur om overeind te blijven. De TU Delft ontwikkelt samen met Gazelle en Bosch een stuurhulp die je helpt om bij langzaam fietsen overeind te blijven. Inmiddels hebben ze een tweede prototype ontwikkeld dat op dit moment volop door verschillende fietsers getest wordt. Hoopvol voor de fiets van de toekomst!
Bron: Waar blijft de ABS voor fietsers?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .