Steve Akkerman wijdde in zijn column in het dagblad Trouw van afgelopen maandag behartenswaardige woorden aan de beeldvormingsdrift van Ministers, van Tweede en Eerste Kamerleden en van de Nederlandse media.
(Klik op bovenstaande illustratie voor een helderder overzicht)
Aanleiding was 'de maniakale leiderschapsstijl' van VVD-onderwijsminister Dennis Wiersma en de verbijsterende onthulling, dat de kernministeries inmiddels niet minder dan 936 communicatiemedewerkers in dienst hebben. We citeren hierna delen uit zijn column.Knappende ballonnen
"Onderwijsminister Dennis Wiersma was een politieke belofte, dat dacht de VVD en ik dacht het ook wel, als niet-ingevoerde burger. Maar nu er almaar meer bekend wordt over zijn maniakale leiderschapsstijl, begin ik me af te vragen hoe dat beeld van veelbelovendheid kon ontstaan. En ik denk dat dat meteen ook de bredere betekenis van zijn ontmaskering is: als alles in de politiek draait om de beeldvorming, zullen er steeds weer ballonnen vol opgeblazen ego uit elkaar knappen. Waarna weer nieuwe ladingen beeldvorming nodig zijn om de schade te herstellen, enzovoorts."
Negentien communicatiemedewerkers
Wiersma heeft 19 communicatiemedewerkers: "Deze negentien vormen de bv-Wiersma; zij moeten hem als merk verkopen aan het publiek. Elke dag wil hij op Instagram, LinkedIn en Twitter, en hij bemoeit zich persoonlijk met alles: “Hij herschrijft teksten, bepaalt welke invalshoek de camera moet kiezen, schuift zelf aan om foto’s, selfies, uit te kiezen”. Door regisseur en hoofdpersoon te zijn van zijn eigen politieke film, is Wiersma een sprekend voorbeeld van de publiciteitsgedreven politiek van onze tijd, daarin staat hij niet alleen "
936 communicatiemedewerkers
"Maar zoals gezegd: hij staat niet alleen. De twaalf zogeheten kernministeries hebben gezamenlijk 936 communicatiemedewerkers in dienst; een beeldvormingsmachine om u tegen te zeggen. We weten dat de regering zo goed mogelijk voor de dag wil komen – burgers zijn tenslotte kiezers. Toen de notulen van het kabinetsberaad over de toeslagenaffaire werden vrijgegeven, was dit een van de pijnlijke bevindingen: beleid werd ingegeven door beeldvorming, niet door inhoud."
Ook Kamerleden en media
"We weten dat ook voor veel Kamerleden beeldvorming de hoogste prioriteit heeft – zie de slim geknipte filmpjes over hun spectaculaire successen in het parlement. En ten slotte weten we dat een deel van de media dit alles voedt door de jacht op ophef. Welkom op het gemaskerde bal van de democratie".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .