Naar beginpagina:

dinsdag 19 december 2023

Graaiflatie is Woord van het Jaar 2023

'Graaiflatie' is met een overgrote meerderheid verkozen tot het Woord van het Jaar 2023. Van de bijna 15.000 stemmen die werden uitgebracht bij de verkiezing van Van Dale was zo'n twee derde voor dit begrip.


Cartoon van Ad van Doorn (Sjarel) in CLAT-Nieuws 

Graaiflatie verwijst naar het stiekem opdrijven van de prijzen in tijden van crisis. Of, zoals de officiƫle definitie van Van Dale luidt: "Inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen."

Flinke winsten
Het woord bestond al langer, maar raakte in het voorjaar in zwang nadat was gebleken dat multinationals over 2022 flinke winsten hadden gemaakt door forse prijsstijgingen door te berekenen aan consumenten. De Rabobank concludeerde begin mei dat de prijzen inderdaad meer waren gestegen dan nodig, maar wilde niet van graaiflatie spreken.

Vreugdebier en Nepobaby
Op de tweede plek eindigde vreugdebier (bier dat supporters uit blijdschap op het veld gooien) en de derde plaats was voor nepobaby (iemand die zijn baan te danken zou hebben aan zijn beroemde ouders). Vorig jaar won klimaatklever, dat is een klimaatactivist die zichzelf aan een kunstwerk vastplakt.

Bron van dit bericht: NOS 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .