Translate

maandag 8 februari 2016

Wat zegt u: 'Auwto' of 'Oto'?

Wat zegt u tegen uw auto: 'auwto' of 'oto'? Beatrijs Ritsema legde afgelopen zaterdag in haar populaire rubriek 'Moderne manieren' in het dagblad Trouw uit, wat dat betekent.


Klasse
'Hogere klassen zeggen oto, lagere klassen zeggen auwto. Daar is geen reden voor, het is nu eenmaal zo. (..) Mensen die de uitspraak 'oto' hanteren kregen vroeger op hun kop van hun ouders als ze het over 'auwto' hadden, omdat 'dat niet bij ons soort mensen past'. Dus zeggen ze altijd oto en leren ze dat op hun beurt aan hun kinderen'.
Ik kreeg vroeger hierover nooit op mijn kop en zeg dus auwto.

Vraai en blaai in mai
De etiquette-deskundige geeft in dezelfde rubriek nog een fraai staaltje van 'modern' taalgebruik. 'In plaats van 'vrij en blij in mei' zeggen mensen dan 'vraai en blaai in maai'. Onder jonge ambitieuze Randstad-vrouwen is het modern om zo te praten.'
Inderdaad, u had het al geraden: ik behoor niet tot deze categorie.

2 opmerkingen:

  1. Al 30 jaar in Nederland en dit verklaart eindelijk de verschillende uitspraken van auto. Verwarrend voor buitenlanders! Om me heen hoor ik vooral auwto.

    BeantwoordenVerwijderen

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .