Translate

donderdag 3 mei 2012

Lachen met Obama tijdens jaarlijks correspondentendiner

Traditiegetrouw spreekt de Amerikaanse president tijdens het correspondentendiner de aanwezigen toe in een soort conference. Dit jaar had Obama het onder meer over Mitt Romney. De komediant Jimmy Kimmel nam de president en George Clooney op de hak.


Jaarlijks
Het correspondentendiner is een traditie in Washington. Elk jaar komt de president langs om de spot te drijven met zichzelf, zijn tegenstanders en zijn relatie met de media. Misschien ook een idee voor politiek Nederland?

Begin
Obama begon dit jaar al toen hij nog niet eens op het podium stond, omdat zogenaamd zijn microfoon al aanstond. "Wat doe ik hier", vroeg de president zich vertwijfeld af. "Ik sta domme grapjes te maken voor Kim Kardashian."

Pitbull
Obama maakte ook grappen over hoe hijzelf de laatste tijd in het nieuws is gekomen. Zo haalde hij een oude grap van Sarah Palin aan naar aanleiding van kritiek van rechtse bloggers dat hij als kind in Indonesië hond had gegeten. "Wat is het verschil tussen een hockeymom en een pitbull? Een pitbull smaakt heerlijk", lachte de president voor het geschokte publiek. "Mmm. Met een beetje ketjap."

Gezondheidswet
Ook de kritische houding van het Hooggerechtshof over Obama's gezondheidswet kwam aan bod: "In mijn eerste termijn heb ik de gezondheidszorg hervormd. In mijn tweede termijn zal ik dat wel weer doen."

Romney
Of Romney echt de Republikeinse nominatie binnensleept staat voor Obama nog niet vast. "Dit is het moment dat veel van jullie verwachten dat ik het over mijn 'waarschijnlijke tegenstander' ga hebben. Newt Gingrich. Newt, ze gaan er nog steeds voor." President Obama zei over zijn echte - steenrijke - Republikeinse tegenstander Romney bij de verkiezingen van dit jaar: 'Het is fijn om hier te zijn in de grootse balzaal van het Hilton, of, zoals Mitt Romney het zou noemen, een opknappertje'. Dit thema zette hij later door: "We hebben beide een Harvard diploma. Ik heb er een, hij heeft er twee... Wat een snob."

Een tweede termijn
"Laat me even iets tegen alle complottheorie-vrienden zeggen die denken dat ik er een geheime agenda op nahoud, voor het geval ik een tweede termijn krijg. Jullie hebben helemaal gelijk. Dus sluit ik af met een klein voorproefje van wat jullie kunnen verwachten van een tweede Obama termijn. In mijn eerste termijn zong ik Al Green, in mijn tweede ga ik voor Young Greezy."

Secret Service
Obama sloot af met de mededeling dat hij nog veel meer materiaal had voorbereid. 'Maar ik moet weg, omdat de Secret Service niet meer laat thuis mag zijn.'

Bekijk:
* Een heel korte samenvatting van de conference
* De volledige conference van President Obama op White House Correspondents Dinner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .