Translate

zondag 20 april 2014

Mijn vader, mijn moeder, mijn Opa, mijn Oma zei altijd....

Jaap Toorenaar heeft voor 'Onze Taal' een prachtig artikel geschreven. Met rake uitdrukkingen en zegwijzes van onze ouders en grootouders uit vroegere tijden. We zetten er zomaar een paar op een rij.



Eten en dooreten
- Mijn oma zei altijd als het eten visueel niet ongeschonden
uit de keuken was gekomen: “Waar het komt, ligt ook geen
matje.”
Op dit thema bestaan nogal wat variaties:
“Waar het komt, hangen ook geen schilderijtjes”,
 “Waar het komt, is het toch donker”,
 “Het gaat toch kapot je maag in.”

Niet zeuren
- Mijn moeder zei altijd als ik over een klein
wondje liep te zeuren: “Als je daarmee onder de
trein komt, dan ga je dood.”
- Mijn moeder zei altijd: “Alles zal recht komen,
behalve kromme benen.”
- Mijn vader zei altijd als je klaagde over tegenslag:
“De eerste honderd jaar, die zijn het
lastigst.”

Leven en dood
- Mijn moeder zei altijd over bevallingen: “Als
je denkt dat de wereld vergaat, dan is het kind
er.”
- Als je vroeg waaraan iemand was overleden, zei
mijn Groningse moeder altijd: “Gebrek aan
adem.”

Lees het gehele artikel
* Ouderwijsheden

Bekijk ook Facebook
* Mijn moeder zei altijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .