Translate

woensdag 19 september 2018

Kinderdemonstratie: “Speel met mij. Niet met gsm”

Het was me ontgaan, maar het is belangrijk genoeg. Het gaat over Emil (7) uit Hamburg. Hij ziet zijn ouders graag, daar niet van. Maar één ding kon en kan hij niet verdragen: dat ze voortdurend met hun gsm bezig zijn. En hij staat vast niet alleen!


Emil (7) uit Hamburg was het beu, en daarom organiseerde hij een manifestatie. Hij riep andere kinderen op om samen met hem op straat te komen. Op 8 september gebeurde het. In Hamburg. Er waren volgens de politie zo'n 150 deelnemers.

Papa
Emil kwam op het idee toen hij met zijn vader rondliep in de metro van Hamburg, waar hij woont. “Ik vroeg iets aan mijn vader, maar hij reageerde niet”, vertelt de Duitse jongen. “Papa”, zei ik. “Je luistert niet echt naar me. Je kijkt naar je gsm. En jij niet alleen. Iedereen is hier gewoon naar zijn gsm aan het staren.” Toen besloot hij actie te ondernemen.

Mama
“Wij zijn nochtans niet vastgekluisterd aan onze gsm”, zegt mama Lisa. “Maar uiteraard checken we dagelijks meerdere keren onze werkmails, sturen we Whatsapp-berichten en scrollen we eens door Facebook.” Voor Emil is dat van het goede teveel. “Mobiele telefoons storen mij”, zegt hij. “Het lijkt wel of iedereen er constant mee bezig is. Als de telefoon gaat terwijl je met mij speelt, moet de die toch niet opnemen? Bel gewoon later terug. En stuur die berichten ’s avonds, als wij kinderen slapen.”

Niet de enige
Waarschijnlijk is deze 7-jarige Duitser niet de enige die zo over denkt. Ook verschillende wetenschappers, kinderartsen en psychologen zijn van mening dat kinderen nood hebben aan oogcontact. Als ouders alleen aandacht hebben voor hun gsm, voelen kinderen zich mogelijk niet gerespecteerd en kunnen ze boos worden.

Bron: Het Laatste Nieuws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .