Translate

woensdag 12 december 2018

Komt de Elfstedentocht er aan?

Het heeft afgelopen nacht gevroren. Dus is de tijd aangebroken om over de Elfstedentocht te gaan spreken en schrijven. Met als meest brandende vraag: zijn de rayonhoofden al bij elkaar geweest?



Gelukkig heeft het AD van vandaag een gesprek met weerman Gerrit Hiemstra, ongetwijfeld één van de beste TV-weermensen van Nederland.

Kans: 6 à 7 procent
Het AD vraagt hem, of deze recordzomer misschien op het juiste moment kwam. Zijn antwoord:
"Ja, we realiseren ons nu beter dat het klimaat structureel veranderd is. In Nederland is het gemiddeld al bijna twee graden warmer dan vóór het industriële tijdperk. Was de kans op een Elfstedentocht  in de jaren 60 en 70 nog 24 procent - eens in de vier jaar - nu is dat 6 à 7 procent. In 2050 is dat nog maar 2 tot 0,2 procent".

Dat moet pijn doen, als Fries?
"Ja, ik denk niet dat mijn kinderen nog een Elfstedentocht meemaken. Het weer verandert de warme kant op. De koude extremen, die je nodig hebt voor een Elfstedentocht, nemen als eerste af."

En over het klimaatprobleem in het algemeen
"Ik heb ook geen zwart-witoplossing voor het klimaatprobleem hoor. Dat is echt razend ingewikkeld. Als we te snel gaan, helpen we de economie om zeep. Als we niks doen, het klimaat. Ik realiseer me heel goed dat de transitie tijd zal kosten. Maar klimaatverandering is een reëel probleem, dat ons allemaal aangaat. Het gaat niet weg als je er niks tegen doet. Je kunt niet zeggen: ik ben tegen, of ik ben voor. Alleen over de manier om het op te lossen, valt te twisten."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .