Translate

maandag 29 oktober 2018

Nederland is groter dan we denken

Het is jammer dat het platteland er zo bekaaid af komt. Nederland is groter dan we denken, het zijn niet vier grote steden met prut ertussen. Dat is hoe beleidsmakers Nederland zien. 


De meeste huizen staan buiten de stad. Ik heb het weleens berekend. Als je groot Amsterdam, groot Den Haag, groot Utrecht en groot Rotterdam van Nederland aftrekt, dan houd je qua bruto binnenlands product een land over groter dan België. Een heel interessant land ook.

Regio
In onze regio zit veel hoogwaardige landbouw en industrie, in elk derde huis woont een aannemer, elk vierde huis een landbouwer. Wist je dat de peren die hier vandaan komen de beste zijn? Die uitstulping in het IJsselmeer zorgt ervoor dat het hier iets minder koud is in de winter. Als er in mei een beetje nachtvorst is in de Betuwe vieren onze dorpen feest. Dan gaan de perenprijzen omhoog en is de oogst hier toch goed.

Leven buiten de stad
Het van oorsprong katholieke verenigingsleven in ons buurdorp is nog springlevend: er is de fanfare, de gymnastiekvereniging en een voetbal-, handbal- en tennisclub en we hebben het meest rendabele openluchtzwembad van Nederland. Wij zijn redelijk actief in de gemeenschap hier, ik zou wel meer willen doen. Mijn vrouw werkt bij vluchtelingenhulp in de regio. Ik zat in de medezeggingsschapsraad van de basisschool en gaf voetbaltraining.
Het leukste van het leven buiten de stad vind ik de ondernemersverenigingen, ik geef er vaak lezingen, in dorpen in alle uithoeken van Nederland. Het zijn mensen die elkaar al een leven lang kennen en onderling zaken doen. Een systeem dat goed werkt. De rijksoverheid ziet het als voldongen feit dat dorpen leeglopen en iedereen in steden wil wonen. Ik vraag me af of dat klopt.

Gehele interview
* Lees het gehele interview met Econoom Mathijs Bouman in Trouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .