De Fietsersbond legt in haar recente nieuwsbrief uit, waarom fietspaden rood zijn. We citeren.
Sinds wanneer zijn fietspaden rood?
Vijftig jaar geleden werd een begin gemaakt met het eerste rode fietspad in Tilburg. De plannen zijn dus even oud als de Fietsersbond. Geen toeval. In de jaren zeventig vielen de meeste verkeersdoden ooit, tot meer dan 3000 per jaar. Daar moest wat tegen worden gedaan, zoals veilige fietspaden. Tilburg sleepte, samen met Den Haag, een subsidie binnen voor de realisatie van een ambitieus demonstratietraject door het hart van de stad. Het Rode Fietspad werd op 21 april 1977 geopend door minister Westerterp.
Waarom is voor rood gekozen?
Eigenlijk wilde de welstandscommissie gele tegels om het fietspad te onderscheiden van trottoirs en wegen. Navraag naar de prijzen van gekleurde betontegels leerde echter dat de gele tegels veruit het duurst waren en rode tegels stukken goedkoper. Dat is overigens nog steeds zo en geldt ook voor gekleurd asfalt. Piet Romme, die als directeur ruimtelijke ordening in Tilburg betrokken was bij de uitvoering van het plan, wist nog een korting te bedingen en daar zei de welstandscommissie geen ‘nee’ tegen. In Den Haag, waar de ontwikkeling langer duurde, kozen ze eveneens voor rood en ook andere gemeenten namen het Tilburgse voorbeeld over.
Zijn fietspaden overal dezelfde kleur?
Nee, zo’n beetje elke gemeente heeft haar eigen tint. Het ongetrainde oog valt dat niet zo op en het maakt voor de duidelijkheid geen verschil, maar handig is het niet. Het is vooral niet duurzaam. Voor elke gemeente moet een eigen asfaltmengsel worden gemaakt en er blijven veel resten over. De Fietsersbond kijkt samen met partners naar mogelijkheden voor standaardisering en centralisering.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .