Translate

donderdag 24 november 2011

Help de politieke mop reddden

De ouderwetse moppentapper hebben we al een tijd niet meer op het Binnenhof. Dat althans is de mening van de parlementsredactie van het dagblad Trouw. Dus worden lezers opgeroepen hun politieke bakken op te sturen.

Het Binnenhof op Madurodam
Publicatie in december
Het e-mail-adres is parlement@trouw.nl De redactie van de rubriek maakt uit alle inzendingen een selectie en die wordt in de parlementsrubriek van woensdag 28 december gepubliceerd. Een tip: Hou ze wel kort. Een drietal stramiens:
1). Rutte en Cohen lopen op het Binnenhof...
2). Komt Minister Schippers bij de dokter..
3). Wat is het toppunt van politiek opportunisme?

Nieuw jasje
Bij gebrek aan originele moppen worden in Trouw twee voorbeelden van oude moppen in een nieuw jasje gegeven.

Mark Rutte, Maxime Verhagen en Geert Wilders zitten in het vliegtuig. Ze worden daar gefilmd na een belangrijke bespreking over de eurocrisis en willen zichzelf alle drie een beetje promoten. Na een tijdje zegt Mark Rutte: "Ik gooi 1 euro uit het raam, dan maak ik één hardwerkende Nederlander blij!" Geert Wilders kan dat niet over zijn kant laten gaan. Hij grijpt zijn portemonnee en zegt: "Ik gooi 2 euro's uit het raam, dan maak ik Henk én Ingrid blij." Dan staat Maxime Verhagen op en zegt: "Weet je wat ik doe? Ik gooi mezelf uit het raam, dan maak ik iedereen blij."

"Waarom stemmen alle Belgen op de PvdA? Omdat ze denken dat het een afkorting is van Patat voor de Armen".

Zelf ontdekten we ook nog een variant op een oude mop.

Een krokodil wil een politieke partij oprichten, dus gaat hij het bos in om partijgenoten te zoeken. "Zeg beer, wil jij lid worden van mijn politieke partij?" Beer: "Wat voor partij?" Krokodil: "De PVV met Geert Wilders!" De beer denkt even na en zegt: "Ik loop in een bontjas, mijn vrouw loopt in een bontjas, mijn kinderen hebben allemaal een bontjas, nee, dan kun je geen lid worden van de PVV."
De krokodil gaat verder. "Zeg slak, wil jij lid worden van de PVV?" De slak denkt even na en zegt: "Ik heb een eigen huis, mijn vrouw heeft een eigen huis, mijn kinderen hebben allemaal een eigen huis, nee, dan kun je geen lid worden van de PVV." De krokodil wil verder lopen, maar dan vragen de beer en de slak aan de krokodil: "Waarom wil jij eigenlijk een PVV oprichten?" Waarop de krokodil antwoordt: "Ik heb een grote bek, mijn vrouw heeft een grote bek en mijn kinderen hebben ook een grote bek..."


Vroegere politici
Ook worden enkele moppen uit vroegere tijden, dus over vroegere politici vermeld. Zoals die over voormalig PvdA-leider Joop den Uyl en die vinnige journaliste. Hij gaat als volgt:

Zegt een boze verslaggeefster tegen Den Uyl: "Als ik uw vrouw was, dan zou ik gif in uw thee doen." Antwoordt Den Uyl: "Als ik uw man was, zou ik het opdrinken ook."

De eerlijkheid gebiedt, aldus Trouw, te zeggen: deze mop komt ook voor met andere grote politieke bromberen in de hoofdrol. Wij hoorden, dat Sir Winston Churchill deze gebezigd zou hebben.

Politieke schandalen worden over de hele wereld graag uitvergroot. Zo waren de Amerikaanse president Bill Clinton en zijn scharrel Monica Lewinsky een geliefd onderwerp voor grappen en grollen:

"Wat is de overeenkomst tussen Clinton's ondergoed en sokken? Ze houden beiden zijn enkels warm".


Opsturen!
Hoe dan ook, een mooi initiatief van het dagblad Trouw om nieuwe politieke moppen te verzamelen. Dus stuur uw originele grap vooral op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .