Translate

maandag 22 juni 2015

Grutto (en niet de kievit) Vogel des Vaderlands. En de Grexit?

Persoonlijk kies ik voor de kievit als mooiste weidevogel. Als jongen, zwervend door de weilanden, hoorde ik dat geluid samen met die van de grutto voortdurend om me heen. Maar helaas, het dagblad Trouw bood me die keuze niet. Dus werd de grutto 'de Vogel des Vaderlands 2015'.


Overtuigend
Met een overtuigende 52 procent van de stemmen liet hij de kauw (19 procent), lepelaar (12 procent), bruine kiekendief (10 procent) en rotgans (7 procent) ruim achter zich. In totaal brachten vorige week 4.338 lezers hun stem uit via de website van Trouw.

Mannenvogel
Persoonlijk ben ik het dus meer eens met de Friese lezers van de Leeuwarder Courant, die vorig jaar de kievit als lievelingsdier kozen, op de voet gevolgd door de grutto, dat  weer wel. De grutto bleek daarbij een mannenvogel. Want die zetten hem op 2 en de vrouwen pas op plaats 8.

Geluid
Veel verstand van vogels heb ik overigens niet. Maar de kievit en grutto ken ik, omdat ze genoemd zijn naar het geluid dat ze maken. Dat geldt dus ook voor de koekkoek en de tsiftaf.

Roodborstje en Grexit
De Britten hebben zo weer hun eigen opvatting en kozen het roodborstje vorige week als nationale vogel. Misschien kiezen de Grieken de grexit?

Bekijk en beluister
* De Kievit en De Grutto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .