Bijna vier op de tien Nederlanders (39%) volgt amper tot geen nieuws. Vooral mensen onder de 35 jaar maken geen tijd meer voor actualiteiten. Daarbij verliest het nieuws in de papieren kranten en op TV terrein. Steeds meer wordt gebruik gemaakt van nieuwssites en nieuwsapps. Die trend zal zich verder voort zetten.
Zo meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) na een analyse van gegevens die drieduizend Nederlanders in 2015 bijhielden over hun eigen mediagebruik.
Krant en TV
Televisie en papieren kranten zijn voor Nederlanders nog wel steeds de meestgebruikte nieuwsbronnen, maar de opkomst van nieuwe media lijkt niet te stuiten.
Hoogopgeleiden, 65-plussers en mannen voeren de boventoon bij de mensen die nog wel het nieuws volgen. Van deze groep consumeert op een gemiddelde dag 39 procent het nieuws via televisie en 27 procent via papieren kranten.
Omslagpunt
Het grote omslagpunt van print naar digitaal zit vooral in de leeftijdscategorie van 20 tot 34 jaar. Deze groep jongvolwassenen maakt het meeste gebruik van nieuwssites en nieuwsapps. Logisch overigens, want zij beschikken over de beste digitale vaardigheden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .