Translate

vrijdag 27 oktober 2017

De elf grootste loze kreten op de werkvloer

Wie werkt kent het en wie niet werkt ontkomt er eveneens niet aan: kantoortaal. Bron van ergernis én van vermaak. NRC-redacteur en columniste Japke-d Bouma verzamelt al jaren de loze kretologie die onze kantoortuin teistert.


Met dank aan haar volgers op Twitter, die haar voortdurend nieuwe termen leveren. "Ik merk dat ontzettend veel mensen zich eraan ergeren. Er komt veel leed naar boven." Dat leed wordt veroorzaakt door de andere helft van de kantoorbevolking, die zich wél graag bedient van woorden als 'bewaken', 'monitoren', 'sturen', ‘implementeren’, 'omdenken' en 'borgen'.

Dikdoenerij
Waarom doen zoveel managers, controllers en operators dat volgens Bouma?
"Ik begrijp nog steeds niet goed waarom mensen zo praten. Ja, misschien heeft het met identiteit te maken. Erbij horen, je opgenomen voelen als je die taal gebruikt. Maar het is toch vooral dikdoenerij, denk ik. Belangrijker willen zijn dan je bent, je werk belangrijker willen maken dan het is. Het is ook de taal die vaak gebruikt wordt door mensen die niet precies weten hoe iets eigenlijk zit. Vaagtaal."

Elf grootste
Haar nieuwste jeuktaalbundel heet 'Ga lekker zélf in je kracht staan'. Trouw legt de elf grootste werkvloerclichés aan haar voor. We citeren ze alle elf met daarbij haar antwoorden op cliché 7, 9 en 11. Omdat die ons zeer aanspraken.

1. 'Durf te dromen'
2. De neuzen moeten dezelfde kant op
3. Staand vergaderen levert veel meer op
4. Succes is een keuze
5. Je moet het beste uit jezelf halen
6. Wij werken met zelfsturende teams
7. Ons bedrijf is heel transparant
"Transparantie, dat is zéggen dat je eerlijk bent. Maar ben je dat ook in de praktijk? Kan je altijd helemaal eerlijk zijn als bedrijf? Overal over? Nee hè. Transparantie is daarmee natuurlijk gewoon het nieuwe liegen."
8. Brainstormen is een garantie voor resultaat
9. Bij ons op kantoor blijven wij altijd dicht bij onszelf
"De gedachte is dan: wees authentiek. Je moet authentiek zijn. Prima idee als je heel leuk bent, en sociaal. Maar als je een enorme eikel bent moet je volgens mij juist heel ver bij jezelf vandaan blijven. Je kunt sowieso beter boven jezelf uitstijgen, dan dicht bij jezelf blijven."
10. Ik presteer op mijn werk omdat ik in mijn kracht sta
11. Gelukkig hebben wij flexplekken op ons werk uitgerold
"De flexplek staat wat mij betreft op eenzame hoogte, met stip op 1, van alle kantoorellende. De flexplek in de open kantoortuin is de bron van alle burn-outs. Wij zijn niet geprogrammeerd om de hele dag op kantoor op elkaars lip te zitten. Niemand kan zich in die takkenherrie concentreren. Schaf de flexplek af, laat mensen thuis werken of geef ze een eigen plek in een van de honderden kantoren die leeg staan in Nederland. Toen ik dat opschreef, raakte ik een open zenuw. Nog nooit zoveel reacties op een column gehad.”

Lees het gehele interview
*  Ga lekker zélf in je kracht staan: de elf grootste werkvloerclichés

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .