Translate

vrijdag 13 december 2019

Herman Finkers blijft uitzonderlijk om te zien, te horen en te lezen

Herman Finkers zorgde gisteravond opnieuw voor speciale momenten in de TV-uitzending van DWDD. Finkers is recent 65 jaar geworden, ontving eerder dit jaar de Blijvend Applaus Prijs en zijn boek De Cursus omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door kreeg zojuist een nieuwe druk.



Aan het boek met de inhoud van zijn cabaretvoorstellingen, liedjes, teksten, gedachten en grappen zijn tachtig nieuwe pagina’s toegevoegd en er zijn een paar slechte grappen uitgehaald.

Leven met leukemie
Finkers, die al jaren leeft met chronische leukemie, vertelt in DWDD dat hij zich momenteel ‘goed’ voelt. De diagnose van die ziekte vormde de rode draad van Herman’s meest recente show, Na de Pauze uit 2007. Zijn meest recente verjaardag voelt dan ook als een mijlpaal, blikt hij terug. ,,Voor mij voelt 65 nog steeds als pensioen. Er zijn twee oorzaken dat ik dat gehaald heb. In de eerste plaats door de medische wetenschap, waar ik een hele diepe buiging voor maak. En ten tweede heb ik gewoon ontzettend veel mazzel, want dat geldt niet voor iedereen die CLL heeft. Iemand die ik ken en hetzelfde had, was binnen korte tijd dood.”

Oeuvreprijs
De cabaretier kijkt ook op geheel eigen wijze terug op het winnen van de Blijvend Applaus Prijs, de oeuvreprijs die hij in november in ontvangst mocht nemen: "Dat is een beetje als ‘het is nou wel mooi geweest’. Ik kan wel merken dat ik de prijs nu gekregen heb, want de Amsterdamse taxichauffeur die me hierheen heeft gebracht kende alle cabaretiers, maar had nog nooit van Herman Finkers gehoord." Finkers greep de uitzending gelijk aan om dezelfde chauffeur in te schakelen om hem ook weer op te halen van de studio.

Rap avant la lettre
De cabaretier liet tijdens de uitzending ook zien dat hij zijn kenmerkende virtuositeit op het gebied van taal nog niet verleerd was. Moeiteloos dreunde hij een tongbreker uit Sint Joris en Zijn Verkering (Wat zeg je schatje...)  op. "Ik deed in 1978 al aan rap avant la lettre."

HermanFinkersTV
Nog niet eerder was het hele oeuvre van Herman op een plek online te zien. Daarin is nu ook verandering gekomen, aldus de website van Finkers. Er is sinds kort hermanfinkers.tv!   U kunt alle shows los bestellen of eenmalig €14,99 betalen voor onbeperkt toegang. En er worden de komende tijd, onder leiding van Herman, nog heel veel leuke extra's toegevoegd.

Bekijk
* Herman Finkers in De Wereld Draait Door

Website
* Website van Herman Finkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .