Translate

donderdag 16 mei 2024

Balkenbrij is wel degelijk heel lekker!

Volgens een artikel op 'Schoolbank' staat Balkenbrij op nummer 1 van de 'vieze gerechten' van vroeger die je als kind moest opeten, ook als je ze niet lustte. Wat een onzin!


Schoolbank publiceert de volgende negatieve omschrijving. 
1. Balkenbrij
Kan jij Balkenbrij nog herinneren? Dit was een soort van gek brood, wat gemaakt werd van restdelen van een varken, aangevuld met spek, lever, boekweitmeel, vocht en kruiden. Dit wordt vervolgens allemaal samen gekookt tot een dikke brij, vandaar de naam. Er zaten vaak van die vieze witte stukjes in… En die stank, bah!

Emotionele onzin
Van deze beschrijving klopt geen barst! Wat een emotionele onzin. Als er één gerecht is, dat juist heel lekker en smakelijk is, dan is het wel balkenbrij. En die lucht van gebakken balkenbrij: heerlijk. Kom maar op en ik eet de balkenbrij met smaak op. Ook op brood is het lekker!

Pap en levertraan
Ik kan het wel volledig eens zijn met de beschrijving en appreciatie van nummer 2.

2. Pap
Broodpap, havermoutpap, gortepap, lammetjespap. Bij het terugdenken aan aan pap krijg je waarschijnlijk de kriebels. De geur, de smaak en de structuur van pap waren echt verschrikkelijk. Het was zo vies, dat je het echt niet op wilde eten. Maar hoe langer je het liet staan, hoe viezer het wordt. Vaak haalde je de gorten er met een zeef uit…

In het schuurtje!
Als ik die pap niet at werd ik in het schuurtje achter ons huis gezet, werd de deur op slot gedraaid en mocht ik er pas uit, als ik het op had! Kom daar nu nog eens om!
Overigens, ik ken een heleboel mensen, die al die pappen juist wel lekker vonden en nog steeds vinden. Dus ja, ook die nummer 2 is misschien toch wel betrekkelijk. Al kunt u er mij niet voor wakker maken.

Levertraan
Ik kan het ook eens zijn met de negatieve beschrijving van nummer 3:

3. Levertraan

Dagelijks een lepel levertraan. Het is een dierlijke olie, gewonnen uit de lever van kabeljauw, schelvis en andere vissen uit de familie van kabeljauwen. Het was afschuwelijk om in te nemen. Alleen de lucht was al verschrikkelijk…

Ik ken geen mensen, die levertraan als kind met plezier hebben ingenomen gekregen - met een lepel gevoerd- en nog lekker vinden. En u?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .