Translate

dinsdag 7 augustus 2012

Mosselen, het eten van de armen

Het is weer mosseltijd. In Zeeuws-Vlaanderen, de rest van Zeeland en in het Belgische Vlaanderen staan de mosselen weer volop op het menu van bijna alle restaurants. Petrus - Nederlands Brabander van geboorte en nu wonend in Vlaams-Brabant - vertelt over zijn ervaringen. En geeft het menu van zijn vrouw Diny. De Smaakpolitie legt uit, wat de gevaren zijn en hoe deze te voorkomen.



Snackbar
Ik at voor het eerst mosselen in een snackbar in Eindhoven samen met een Limburgse collega met wie ik tot diep in de nacht op stap was geweest als jonge Philipsmedewerker. Mosselen op zuur met mosterd.

Voedsel van de armen
Dat de Vlamingen gek zijn op Zeeuwse mosselen ontdekte ik pas toen ik er woonde. Ooit waren mosselen in Vlaanderen en misschien ook wel in Zeeland en elders het voedsel van de armen, net zoiets als in mijn jeugd de makreel, de rolmops, de zure en de zoute haring. Nu is vis net zo duur als vlees. Ik zag dat een pot mosselen natuur al gauw 26 € kost.

Thuisrecept
Thuis mosselen eten van de Aldi is wel zo goedkoop en vooral ook lekker. Je kunt de mosselen zelf op smaak brengen naar eigen inzicht en voorkeur. Om te beginnen hieronder Diny’s recept voor een heerlijk potje mosselen van 2 kilo.

Link
* Lees het volledige artikel mét het recept
* Video: De Smaakpolitie over mosselen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .