Translate

woensdag 18 mei 2016

Kent u de lekkernij 'Nonnevot'?

Ik moet eerlijk bekennen, dat ik er nog nooit van gehoord had. Nonnevot. Ik kon me er ook niets bij voorstellen. Iets met nonnen? Totdat mijn lijfblad een foto van het vlechten van het woord publiceerde en het karakteriseerde als 'een Limburgse lekkernij'.


Non
Daarna heb ik direct gaan googlen om meer te weten te komen. Wikipedia gaf me gelukkig veel informatie. Om te beginnen blijkt het inderdaad toch wel met nonnen te maken te hebben. Een nonnevot is in het Limburgs de kont van een non. Soms wordt het ook gespeld als nonnenvot.

Hele jaar
Nonnevot is een typisch Limburgs gebak(je) in de vorm van een lus met een losse knoop. Het gebakje komt oorspronkelijk uit Sittard en wordt traditioneel met carnaval (Vastelaovend) of Nieuwjaar gegeten. Tegenwoordig vinden nonnevotten echter het hele jaar aftrek bij de Limburgse bakker. Nonnevotten bestaan uit meel, gist, melk, zout, boter, basterdsuiker en (zonnebloem)olie of reuzel, en worden gefrituurd.

Zeer oud
Het gebak is al zeer oud, in 1676 werd het al aangeboden aan de Franse bevelhebbers die de stad Sittard wilden innemen. Waar de naam ‘nonnevot’ precies vandaan komt is niet geheel duidelijk. Er zijn verschillende verklaringen voor deze opvallende naam in omloop. Eén van deze verklaringen is dat de zusters Franciscanessen, die tussen 1600 en 1700 een klooster hadden in Sittard, dit frituurgebak gaven aan mensen, die lompen en vodden brachten waarvan de opbrengst voor de armen bestemd was. Een andere verklaring luidt dat de naam afkomstig is van de strik die nonnen vroeger op hun achterwerk (Limburgs: oppe vot) droegen.

Zuid-Limburg
In Zuid-Limburg is de nonnevot ook bekend als een strik of sjtrik of onder de verzamelnaam voor gelijksoortig gebak: poefel. Al weer zo'n mooi, maar voor mij tot voor kort onbekend woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .