Translate

zaterdag 2 januari 2021

Hoe spreekt U Uw relaties aan?

In de rubriek Moderne manieren van het dagblad Trouw behandelt Beatrijs Ritsema de vraag, hoe je elkaar in een zakelijke relatie aanspreekt. Dit naar aanleiding van een vraag over het contact met leden van de vakbond. 

We citeren de rubriek. Bent U het met het antwoord eens?

Vraag

Beste Beatrijs,

Ik werk bij een vakbond en heb veelvuldig contact met leden. De norm is dat wij in de contacten met leden tutoyeren en in e-mailverkeer mensen aanspreken met de voornaam. Ik heb een verschil van mening over wat de correcte manier is om een zakelijk telefonisch gesprek met onze leden af te sluiten. Ikzelf sluit vaak af met bijvoorbeeld 'Doei'. De leden met wie ik heb gesproken gebruiken verschillende bewoordingen: 'Joe joe', 'Hoi hoi', 'Groetjes', 'Houdoe'. Wat is de juiste manier om een zakelijk telefonisch gesprek te beëindigen?

Ter afsluiting

Antwoord

Beste Ter afsluiting,

Ik heb mijn bedenkingen over het vanzelfsprekend tutoyeren van vakbondsleden in telefoongesprekken en e-mailverkeer. Ik bedoel: u kent die mensen toch niet persoonlijk? En zij elkaar onderling ook niet. U schrijft dat dit de norm is bij de vakbond, maar het is toch geen klaverjasclub, waar leden en bestuur elkaar allemaal kennen en biertjes met elkaar drinken?

Een vakbond is een formele organisatie die erop gericht is de zakelijke (financiële) werknemersbelangen van de leden te dienen. In formele, zakelijke organisaties in Nederland spreekt men elkaar met u aan (zeker in massa-mails), tenzij in kleine kring als mensen elkaar persoonlijk kennen als collega's en als men regelmatig met elkaar te maken heeft. Ik vraag me af of vakbondsleden van eind vijftig het op prijs stellen om getutoyeerd te worden door iemand van 25 die in de leiding zit en die ze nooit ontmoet hebben.

Enfin, uw vraag gaat ergens anders over: hoe sluit je een telefoongesprek af? Als de gesprekspartners elkaar niet kennen, raad ik toch een formele variant aan: 'Tot ziens', 'Da-ag' of 'Prettige dag'. Mensen die elkaar kennen kunnen alles zeggen wat in hun hoofd opkomt: 'Doei' of 'Doeg', 'Werk ze', 'De mazzel', 'De ballen' of dat soort kreten. Of gewoon met de standaard afscheidsgroet 'Da-ag'. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .