Translate

woensdag 8 maart 2023

Heineken steunt Poetin



Heineken geeft toe

Heineken erkent nu toch dat het afgelopen jaar met toestemming van het Nederlandse hoofdkantoor nieuwe producten heeft gelanceerd in Rusland. In een nieuw persbericht biedt het excuses aan voor de eerdere communicatie. Het bierbedrijf zei in februari dat de Russische tak sinds maart vorig jaar volledig zelfstandig opereert, maar dat bleek niet waar.

Zo zijn er meerdere Amstel-smaken gelanceerd, met goedkeuring van het Nederlandse hoofdkantoor. Ook zijn er nieuwe ‘lokale’ merken bedacht die andere westerse merken - die zich wel terugtrokken - moeten vervangen. De kwestie kwam aan het licht dankzij de onafhankelijke nieuwswebsite Follow the money, dat op de Russische site van Heineken las dat er ‘in recordtempo’ 61 nieuwe producten waren gelanceerd. Later werden die berichten verwijderd en ontkende Heineken de aantijgingen. ‘Dit is absoluut onwaar en misleidend’, stelde het in een persbericht.

Daar komt het nu op terug. In een nieuw persbericht stelt Heineken dat het nodig was om nieuwe producten te lanceren ‘om een faillissement te voorkomen’ nadat het hoofdmerk Heineken uit de schappen was gehaald. Er werden 61 nieuwe producten gelanceerd, met goedkeuring van het hoofdkantoor. Dat betekent dat vanuit Nederland nog altijd invloed wordt uitgeoefend op de Russische activiteiten.

In februari zei Heineken nog dat het Russische personeel zelfstandig opereerde. Maar dat blijkt nog niet het geval. Het proces om de Russen onafhankelijk van de Nederlandse leiding te laten werken, wordt volgens het nieuwe persbericht nu ingezet. Wat ook niet blijkt te kloppen: eerder meldde Heineken dat er ‘minder activiteiten’ waren in Rusland, maar nu erkent het dat er net zoveel werd afgezet als in 2021.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .