Translate

donderdag 7 april 2016

Wat is volgens u de mooiste zin van Gerard Reve?

Tijdens twee literaire bijeenkomsten morgen in Amsterdam staan liefhebbers van schrijver Gerard Reve stil bij zijn dood, dan tien jaar geleden. Tegelijkertijd komt uitgeverij De Bezige Bij met een nieuwe uitgave van zijn boeken Nader tot U en Werther Nieland. Maar wat is nu zijn mooiste zin?


Mijn mooiste
In april 2006 vroeg de redactie van de rubriek Boeken van de NRC wat volgens de lezers van de rubriek de mooiste zin is van Gerard Reve. Er volgde een groot aantal reacties.
Persoonlijk acht ik de volgende zin hoog:

‘Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft, dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam, en dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt zoals ik U.’
Uit het gedicht ‘Dagsluiting’ (‘Geestelijke Liederen’, in Nader tot U).

Uw mooiste?
Wat is volgens u de mooiste zin (of eventueel het mooiste gedicht of het mooiste boek) van Reve?

Lezers van de NRC over:
* De mooiste zin van Gerard Reve

Ook een prachtig gedicht van Reve, dat ik hoog acht:
* Roeping

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .