Translate

maandag 16 juli 2018

Wat weet u nog van de basisschool?

De Stichting Edukans steunt het onderwijs in ontwikkelingslanden. Het heeft een heel leuke manier gevonden om daarop de aandacht te vestigen.



Een heuse basisschooltoets voor volwassenen. De toets heeft 25 vragen, vijf van elk basisschoolvak. Iedereen kan er aan deelnemen.

Pittige vragen
Het zijn nogal pittige vragen. Zoals bv. de vraag, hoeveel vlakken een Rubiks kubus heeft. Die bestond namelijk vroeger niet, toen ik op de basisschool zat. En de vraag, waarom de periode na de Tweede Wereldoorlog de Koude Oorlog heet. Ik kan me niet herinneren, dat dit soort politieke kwesties op onze basisschool werden besproken. De vraag over de Arabische lente klopt natuurlijk ook niet. Veel te recente geschiedenis. En dan de vraag: Van welke diersoort eet het vrouwtje het mannetje soms op na de voortplanting? Zoiets kwam al helemaal niet aan bod bij ons op school. Geen wonder, dat ik die vraag fout heb beantwoord.

Geen
Net zoals de (strik?)vraag: Wat is geen synoniem voor anticlimax? Let op het woordje 'geen', dat ik las als 'een', waardoor ik heel lang moest nadenken en … het foute antwoord gaf. Dat ik desondanks toch het rapportcijfer 8,4 haalde mag dus een wereldwonder heten!

Durf
Durft u uw basisschoolkennis te testen met deze en andere vragen op het gebied van taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie? Maak de toets via www.edukans.nl/toets en daag anderen uit om hetzelfde te doen. Binnen tien minuten hebt u uw rapport!

Doe mee
* Basisschooltoets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .