Translate

zondag 24 november 2019

In 1988 - 31 jaar geleden - was er al racisme bij Ajax

Onder de titel 'Geheugenverlies' schreef Ephimenco gisteren in Trouw over het racisme bij voetbal. We citeren hierna een gedeelte:


Stanley Menzo
Excelsior-speler Ahmad Mendes Moreira heeft aangifte gedaan tegen supporters van FC Den Bosch wegens racisme. Daarin verdient hij ons aller steun en troost. Het gif van het racisme in zijn meest afgrijselijke verbale uiting sijpelt al veel te lang in bepaalde vakken van de Nederlandse stadions. Toch wil ik hier een kanttekening plaatsen als het gaat om de buitengewone ophef die dit incident heeft veroorzaakt. Waarom nu pas en zo uitvergroot, vroeg ik me verbaasd af?

Menzo en Winter
Precies 31 jaar geleden zat ik in de spelerslounge van het stadion De Meer samen met Ajax-spelers Stanley Menzo en Aron Winter. Mijn interview ging over de kracht van zwarte spelers bij Ajax en ook het racisme dat ze vanaf stadiontribunes moesten ondergaan. In die tijd al begonnen hier en daar bananen op velden neer te dalen. In 1988! Ik heb nog het desbetreffende krantenstuk waarin Aron Winter betreurde dat zelfs zijn eigen Ajax-supporters hem racistisch bejegenden: “Enthousiaste eigen supporters? Onwaar, een illusie. Op het veld hoor je heel goed het gescheld uit de tribunes. Zodra je een beetje uit vorm raakt hoor je de ‘vuile negers’ op jou neerdalen”.

‘Je verbrokkelt volledig’
 Menzo was toen laconieker en vertelde me dat als een banaan soms op zijn doel viel, hij die quasi onverschillig opzij schoof. Deze houding was drie jaar later, na steeds meer incidenten, voorbij. In een interview met Frénk van der Linden liep Stanley Menzo als het ware leeg. Diepgeraakt zei hij: “Soms sta ik innerlijk te huilen in dat doel. Je verbrokkelt volledig. Het is dat je het niet wilt tonen, dat je het die lui niet gunt”. De verwensingen? “Kankerneger, hoerenjong, pleurisnikker, baviaan, vuile Jood – dat is zo ongeveer waarvoor ze me op de tribunes uitmaken.” En ook: “Er staat een aap in de kooi. Apenheul, apenheul! En rotaap, terug naar je hok”. Op een dag sloeg Menzo (buiten het stadion) een van zijn racistische kwelgeesten ‘een handvol tanden uit zijn mond.’ Dit interview werd afgedrukt vier jaar voordat Ahmad Mendes Moreira werd geboren.

Volledige column
* Lees de volledige column van Ephimenco in Trouw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .