Translate

vrijdag 3 januari 2020

Roodborstje: schattig? Bloeddorstig

De natuur is minder lieflijk dan sommigen denken. Dat wist ik al. Maar zo'n schattig, lief zingend roodborstje is toch vertederend?



Ja, dat dacht ik ook. Totdat ik gisteren het Natuurdagboek van Koos Dijksterhuis in Trouw las. We citeren.

Ontroerend
Op Facebook ging een bericht rond van twee roodborstjes, waarvan één tegen een raam vloog en versuft neerviel, waarna de ander zijn vriendje probeerde op de been, pardon poot, te porren. Honderden mensen reageerden met hartjes. Geweldig vond men het, ontroerend.

Pik nageven
Ik was er niet bij, maar ik durf te wedden dat het versufte roodborstje zich te pletter vloog tijdens een poging te ontsnappen aan zijn bloeddorstige rivaal. En dat die rivaal zijn overwinning bekrachtigde door de verslagen vijand nog even een pik na te geven. Roodborstjes zijn intolerant jegens soortgenoten, hun geliefde uitgezonderd. Ze zingen, omdat ze hun jachtgebiedje, uw tuin bijvoorbeeld, voor zichzelf willen houden.

Lees de gehele columm
* Het roodborstje, zo schattig! Meestal tenminste

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .