Translate

zaterdag 24 september 2022

Vuuf euro!

De volledige Tweede Kamer heeft in een motie gevraagd om de Westerscheldetunnel uiterlijk in 2025 tolvrij te maken. Dat is vijf jaar eerder dan was gedacht. Het betreft alleen personenauto's en motorfietsen, dus merkwaardigerwijs niet het vrachtverkeer. Het wachten is nu op het moment, dat de motie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. 

In een mooie column in de PZC beschrijft Maikel Hart de frustraties bij de Zeeuws-Vlamingen over de kosten, die zij moeten betalen (voor een auto 5 euro; 3 euro met een T-tag) om in de rest van Nederland te komen. We citeren het slot van zijn column.

Bijna-doodervaring
Om te duiden hoe diep het betalen van tol ons Zeeuws-Vlamingen raakt, vertel ik altijd het verhaal van mijn Oom Bert uit Zaamslag. Hij had een paar jaar geleden een ernstig auto-ongeluk, dat hij ternauwernood overleefde. Hij vertelde later over zijn bijna-doodervaring. Dat die ervaring iets heel bijzonders was geweest. Dat hij boven zichzelf was uit gestegen, dat hij begon te zweven: boven Zeeuws-Vlaanderen, boven de Bevelanden, boven Walcheren, en dat hij in een lange vredige tunnel terechtkwam. Daar zweefde hij in alle rust en vrede doorheen. En aan het einde van de tunnel kwam hij bij de hemelpoort en daar stond Petrus op hem te wachten. ,,Waar komt gij vandaan broeder”, vroeg Petrus aan mijn oom Bert. ,,Zeeuws-Vlaanderen”, antwoordde hij. ,,Dat is dan vuuf euro”, zei Petrus.

Bron:
* Ik denk dat ik hem bewaar als herinnering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .