Translate

zaterdag 23 september 2017

Lachebekjes weer invoeren!

Het is al weer anderhalf jaar geleden. Ik ben net wat vertrouwd met WhatsApp en vertel vol trots, dat ik net een bericht ontvangen heb 'met allemaal van die dingetjes'. Waarop mijn kleinzoon van - toen zes jaar - mij corrigerend toespreekt: 'Dat zijn smileys, Opa'.


Ik leerd, dat er twee soorten smileys bestaan: de met toetsen getypte versie en de grafische versie, dus de afbeelding. De getypte versie heet emoticon.

Getypt dingetje
Een van 'die getypte dingetjes' is de blije versie:  :-)
Zijn droeve tegenhanger wordt als volgt getypt: :- (
Afgelopen dinsdag - 19 september 2017 - vierde dit getypte tekentje zijn 35ste verjaardag. Hij werd in 1982 uitgevonden door de computerwetenschapper Scott E. Fahlmann uit Pittsburgh.

Lachebekjes
Vroeger werden de smileys wel aangeduid als lachebekjes. Helaas zien we dat woord heden te dage niet vaak meer terug.
Ik stel voor deze Nederlandse aanduiding weer in te voeren. Naast het Wilhelmus. Heeft het komende kabinet zich hierover al gebogen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef uw reactie! Alle reacties worden na een beoordeling geplaatst. Anonieme berichten worden niet geplaatst. .